Lundåkra Frakt tar över Andréassons-uppdrag
Åkeriet Lundåkra Frakt i Veddige har tagit över delar av transportuppdrag och affärsavtal från Andréassons Åkeri i Veddige. Det bekräftar initierade källor som Svensk Åkeritidnings nätupplaga varit i kontakt med.
Svensk Åkeritidnings nätupplaga har nyligen rapporterat att ägarna till bland andra Andréassons Åkeri i Veddige, bemanningsbolaget Ajeden och moderbolaget Tykav Holding – Kalle och Yvonne Andréasson – försattes i personlig konkurs den 11 augusti. Det innebär bland annat att de inte får vara med i några bolagsstyrelser eller på annat sätt äga affärsdrivande verksamheter.
Lundåkra Frakt har tidigare under några år ingått i Tykav Holding som ett bolag med begränsad verksamhet. Den 4 augusti i år skedde en förändring i bolagets styrelse, då Kalle och Yvonne Andréasson lämnade sina styrelseuppdrag i bolaget. I stället gick Anders Örman in som styrelseledamot och Pauline Örman in som suppleant i styrelsen. Båda personerna, som är hemmahörande i Veddige, har även gått in i Ajedens styrelse.
Lundåkra Frakt driver sin verksamhet från Industrivägen i Veddige – samma adress som Andréassons Åkeri.
Årsomsättningen i Lundåkra Frakt har ökat de senaste åren – från knappt 10 miljoner kronor 2014 till 26 miljoner kronor 2016.
Enligt uppgifter som Svensk Åkeritidnings nätupplaga tagit del av, sysselsätter verksamheten i Lundåkra Frakt i Veddige för närvarande närmare 30 egna lastbilar och att de sysselsätter ytterligare drygt ett 10-tal lastbilar.
I maj förra året beslutade Sveriges Åkeriföretags styrelse att utesluta Andréassons Åkeri i Veddige ur organisationen.
Både den centrala styrelsen i Sveriges Åkeriföretag och den regionala styrelsen i Sveriges Åkeriföretag Halland var eniga om beslutet. Skälet till uteslutningen var att åkeriet under en lång period av år ”testat gränserna”, men att rättsväsendet slutligen gav ett tydligt besked om att Andréassons affärsmodell inte var okej. Därmed bedömde Sveriges Åkeriföretags styrelse att åkeriet inte är någon seriös företrädare för branschen.
- Från Sveriges Åkeriföretag välkomnar vi naturligtvis att rättsväsendet ännu en gång har satt stopp för Andréassons verksamhet och att de tydligt visar att denna affärsmodell är fel väg att gå, säger Mikael Nilsson, styrelseordförande i Sveriges Åkeriföretag till Svensk Åkeritidnings nätupplaga. Det är samtidigt beklagligt att delar av verksamheten drivs vidare i ny skepnad, trots näringsförbud. Det är dessutom anmärkningsvärt att det fortfarande finns speditörer och transportförmedlare som fortsätter med att göra affärer med åkerier som tillämpar sådana här upplägg. Det vittnar om synnerligen dåligt omdöme och bristande affärsmoral.