74 ton får stöd i planförslag
Satsningar på järnväg och trafiksäkerhet lyfts fram i Trafikverkets förslag på ny nationell plan för transportsystemet för perioden 2018-29. För den tyngre trafiken är speciellt utbyggnaden av ett vägnät för 74 ton i fokus.
Den 31 augusti överlämnades det nya förslaget till plan till regeringen. Totalt ska 622,5 miljarder satsas på vägar, järnväg och sjöfart.
Järnvägen prioriteras upp i planen och hela 125 miljarder kommer att läggas på drift och underhåll av de statliga järnvägarna.
Att främja säkra och funktionella vägar och höja säkerheten för oskyddade trafikanter är ett annat viktigt mål. Arbetet med detta får ett tillskott på 164 miljarder kronor där pengarna bland annat kommer att gå till att öka trafiksäkerheten genom att satsa på fler mötesfria vägar.
Fler trafiksäkerhetskameror och att utveckla automatiska nykterhetskontroller kommer att vara en annan viktig del.
Möjliggöra tyngre fordon
En stor summa pengar: 333,5 miljarder kronor ska användas till att utveckla transportsystemet, där arbetet för att möjliggöra tyngre fordon blir en av satsningarna.
– Vi vill stärka det svenska näringslivet. Inom ramen för bärighetspotten så föreslår vi nu att man påbörjar utbyggnaden till tyngre fordon, 74 ton ionom BK 4-vägar, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.
En annan viktig punkt är att anpassa vägens hastighet till dess trafiksäkerhetsstandard och att förbättra de regionala vägarna.
– För att inte behöva sänka hastigheterna så föreslår vi en samfinansiering när det gäller de regionala vägbanorna. För det lågtrafikerade nätet kommer vi att göra satsningar under den senare delen av planperioden, fortsätter hon.
Satsning på stadsmiljö
I summan ligger också satsningar på säkrare cykling och en bättre stadsmiljö där en större andel av persontransporterna i städerna ska ske med kollektivtrafik och cykel.
– Utgångspunkten har varit att bidra till ett modernt, effektivt och hållbart transportsystem, förklarade Lena Erixon i samband med att hon överlämnade planen till infrastrukturministern Tomas Eneroth.
När det gäller genomfarter i små tätorter ska det nationella vägnätet förbättras men också vägstandarden på landsbygden ska förbättras.
– Här handlar det om underhåll och trimning för att upprätthålla en god standard, säger Lena Erixon.
Pengar ska också avsättas för att flytta över godstransporter från väg till sjöfart, genom bland annat åtgärder i farleder.
Fakta
Planförslaget går ut på en öppen remiss fram till den 30 november. Under våren 2018 presenterar regeringen den slutliga planen.