Åkeriorganisationer kräver förlängd övergångstid
Med tanke på osäkerheten om resultatet av förhandlingarna om det framtida förhållandet mellan Storbritannien och EU, är NLA – Nordic Logistics Association och ytterligare några åkeriorganisationer som sammanlagt representerar nio EU-länder, mycket bekymrade.
Av det skälet har åkeriorganisationerna NLA, som representerar Sveriges Åkeriföretag och åkeriförbund i Danmark och Norge, samt FNTR i Frankrike, BGL i Tyskland, TLN i Nederländerna, Febretra i Belgien, ZMPD i Polen och Fin Mobility Finland gjort ett gemensamt uttalande som offentliggjordes på måndagen, den 25 maj.
Åkeriorganisationerna framhåller att de representerar intressena i en sektor som till stor del består av små och medelstora företag och nu i början när Brexit träder i kraft behöver de vetskap om hur reglerna ser ut och tid för att förbereda sig. Dessa företag behöver ta höjd för ökade kostnader i sina budgetar.
Den nuvarande krisen som orsakas av Covid -19 pandemin ger myndigheter en större förståelse för vägtransporternas nyckelroll i ekonomin som helhet.
En så kallad ”no deal” i slutet av 2020 skulle få en stark negativ påverkan på transporter och logistik. Organisationerna framhåller att deras medlemsföretag redan lider av konsekvenserna från krisen som orsakats av coronaviruset, som därefter kommer att följas av en aldrig tidigare skådad ekonomisk kris.
Av det skälet uppmanar dessa åkeriförbund nu före den 1 juni och i början av den fjärde förhandlingsrundan mellan Storbritannien och EU att förlänga övergångsperioden. De kommande ett till två åren kommer övergångsperioden att vara nödvändig för att tydligt fastställa de regler som måste tillämpas enhetligt mellan EU och Storbritannien.
Redaktionen
akeritidning@akeri.se
010-510 54 00