Automatisk laddning i nytt pilotprojekt

Publicerad

Evias har tidigare i år lanserat en lösning där elfordon laddas via en nedsänkt skena i vägen medan fordonet är i rullning. Nu inleder företaget ett pilotprojekt i Örebro för att testa tekniken även för stationär laddning.

Projektet genomförs tillsammans med det örebrobaserade transportföretaget Budpartner som har bilar från elfordonstillverkaren Maxus. Siktet är inställt på att elektrifiera hela Budpartners flotta.

– Transportbilar måste stanna till vid lastkajer för att lastas på och av, så varför inte passa på att ladda dem samtidigt? Vårt mål är att kunna ladda 80 procent av ett lättare lastbilsbatteri på under tio minuter, helt sladdlöst och utan att föraren behöver göra något, säger Josephine Adorelle, vd på Evias.

Budpartner har 90 transportfordon som utgår från Närke och Värmland och elfordonen är tillverkade av Maxus. I pilotprojektet ska Evias teknik i form av en strömavtagare installeras under bilen. På lastplatsen installeras en skena i marken som kan föra över el till fordonet. När elfordonet sedan kör in till lastkajen sänks strömavtagaren automatiskt ner till skenan, ansluter och snabbladdar batteriet. När föraren är klar med sin på- och avlastning är det bara att köra i väg då armen under fordonet åker upp automatiskt.

– Om det här pilotprojektet faller väl ut kan vi med väldigt enkla medel få en stor effekt i minskade koldioxidutsläpp, samtidigt som vi inte behöver ändra på våra körmönster eller rutter. Vi tror att lastkajen är den perfekta laddplatsen, säger Martin Carlsson, vd på Budpartner.

Satsningen förväntas pågå i sex till tolv månader, med början strax före sommaren, och resultaten ska utvärderas löpande.