BDX sjösätter ny organisation

Publicerad

BDX Företagens organisation har utvecklats positivt under de senaste åren. Nu tar bolaget – med huvudkontor i Luleå – nästa steg i utvecklingen. Den 1 februari i år införde BDX en ny organisation, med syfte att stärka företaget centralt, regionalt och lokalt.

BDX

Sammanfattningsvis innebär omorganisationen att BDX hittillsvarande fyra divisioner delas in i två nya divisioner. Division Entreprenad utgör den ena divisionen med basen i hittillsvarande divisionsstruktur. Inom den nya divisionen Division Industri & Logistik samlar BDX maskin- och transporttjänster, logistiktjänster samt koncernens industriverksamhet.

Division Industri & Logistik


Geografiskt sker en regional indelning av division Industri & Logistik i tre regioner – Nord, Mitt och Syd. Den geografiska uppdelningen innebär att BDX gör bedömningen att man kan bli ännu starkare på ”olika sätt” i de olika regionerna, beroende på kundunderlag, produktion och bemanning.

Förändringar i division Entreprenad 


Divisionen kommer att ytterligare stärka erbjudandet till marknaden genom att affärsområde Väg & Mark Norrbotten delas upp affärsområde Mark och affärsområde Väg. 


Fokus på marknadsutveckling

I den nya organisationen kommer det att vara ett större fokus på marknad och försäljning, med en tydlig strategisk affärsutveckling och ett förstärkt och koordinerat sälj- och marknadsarbete.

Koncernstaben samlar stödfunktioner

Den nya koncernstaben kommer att samla HR och Affärsutveckling, Inköp, Kvalitet, IT och Fastigheter. Det finns två nya funktioner i koncernstaben – medleverantörsfunktion samt en hållbarhetsfunktion. Koncernstaben kommer att fortsätta jobba över hela organisationen, och vara ett stöd i alla verksamheter.

Ekonomi & Finans

Inom Ekonomi & Finans samlas ekonomifunktionerna samt de nya funktionerna Bolagsförvärv/avyttringar samt Riskhantering.

- Vi har en spännande och positiv utveckling bakom oss – och vi har en minst lika spännande framtid framför oss, säger Fredrik Persson, vd i BDX Företagen. Både att vi nu på ett tydligare sätt närmar oss marknaden samtidigt som vi ytterligare nyttjar den potential som finns i alla våra verksamheter och medarbetare. Vårt erbjudande till marknaden kommer att vara ännu starkare.