Fraktkedjan och Ica förlänger samarbete

Publicerad

Ica och det Göteborgsbaserade Fraktkedjan, förlänger samarbetet avseende transporter av frysvaror från Icas lager i Helsingborg till ICA butikerna i Västsverige.

Fraktkedjan har i mer än 10 år utfört dessa transporter, ett avtal som nu alltså förlängs med ytterligare 5 år.

Avtalet omfattar såväl mella transporter som direk leveranser och lokaldistribution från egen hub i Göteborg, till mer än 150 butiker, från Kungsbacka i söder till Dalsland och Bohuslän i norr, samt delar av Västergötland, 7 dagar i veckan.

Som ett led i såväl Icas som Fraktkedjans strävan att minska transporternas del av klimatavtrycket kommer initialt 6 gasdrivna fordon att sättas in i trafiken.

- LNG-fordon är inget nytt för Fraktkedjan, säger Fraktkedjans vd Peter Agervi till Svensk Åkeritidning. Redan för 8 år sedan sattes de första LNG bilarna in i denna trafik. Under den senaste treårsperioden, då tillgången varit begränsad, både på LNG fordonsalternativ och tankställen, har vi tvingats köra med konventionella bilar, emellertid med HVO som drivmedel. 

När nu fordonstillverkarna lanserat flera konkurrenskraftiga alternativ av gasfordon, samtidigt som drivmedelsleverantörerna aviserar en kraftig utbyggnad av antalet tankställen, känns det helt rätt att gå tillbaka till LNG. Dessutom säkerställer vi en klimatanpassad lösning även i de nya strängare miljözoner som kan förväntas i storstadsmiljöer.

Peter Agervi framhåller att samarbetet med Ica passar väl in i Fraktkedjans ambition att kunna erbjuda kundanpassade lösningar.

- Vi ser detta som ett kvitto på våra kärnvärden, att ligga i framkant vad gäller miljö och kvalitet och givetvis genom att erbjuda hållbara villkor för våra medarbetare genom Fair Transport säger han.

Leverantör av fordonen är Scania och leverans är planerad i början av 2021.

Det blir en blandning av LNG- och CNG-fordon, beroende på transportuppgift, LNG för fjärrtransporterna och CNG för lokadistributionen i Göteborgsområdet. HVO kommer dock att leva kvar till kylaggregaten och givetvis, som ett krav på de extrafordon som används i trafiken.

Text: Lasse Johansson