Godsfrakter och logistik räddar Bring/Posten Norge
Brevvolymerna för Bring/Posten Norge fortsätter att rasa, men godstransporter och logistik räddar den norska post- och logistikkoncernens resultat för 2018.
Det framgår av Bring/Posten Norges årsrapport för 2018 som nu har presenterat.
Bring Posten Norge redovisar en omsättning för 2018 på motsvarande cirka 27 miljarder svenska kronor (23,9 miljarder norska kronor), vilket är en minskning med 3,2 procent jämfört med 2017. Främsta orsaken till omsättningsminskningen är fallande brevvolymer samt försäljningen av Bring Citymail förra året.
Bring/Posten Norge redovisar ett justerat rörelseresultat för 2018 på motsvarande cirka 600 miljoner svenska kronor (531 miljoner norska kronor), vilket är en försämring jämfört med 2017 då det justerade rörelseresultatet uppgick till motsvarande cirka 794 miljoner svenska kronor (703 miljoner norska kronor).
Bring/Posten Norges godstransport- och logistikverksamhet, som utöver Norge bland annat är omfattande i Sverige genom bland andra Bring Frigo och Bring Cargo, noterar en organisk tillväxt på 1,7 procent under 2018.
- Vi har haft mycket att glädja oss över under 2018, säger Tone Wille, koncernchef i Bring/Posten Norge. Vi har återtagit kunder och vunnit nya. Samtidigt är detta en krävande marknad med hög konkurrens och låga marginaler. Postsegmentet faller kraftigt till följd av digitaliseringen.
Bring/Posten Norges logistiksegment, som bland annat omfattar Brings godstransporter med lastbil, ökade omsättningen med motsvarande cirka 889 miljoner svenska kronor (787 miljoner norska kronor) under 2018 jämfört med 2017. Justerat rörelseresultat för logistiksegmentet uppgick till motsvarande cirka 152 miljoner svenska kronor (135 miljoner norska kronor), vilket är en förbättring med motsvarande cirka 7 miljoner svenska kronor (6 miljoner norska kronor) jämfört med 2017.
Bring/Posten Norges logistiksegment redovisar en organisk tillväxt för 2018 på 5,9 procent. Nätleveranser till privatpersoner, inklusive hemleveranstjänster, redovisade god tillväxt både inom och utanför Norge.
-Aldrig tidigare har det varit viktigare för Posten Norge att ställa om postverksamheten, säger Tone Wille. Postsegmentet präglas av dramatiskt fall i brevvolymer och resultatnedgång. Fallet tilltar från månad till månad. Vi måste fortsätta med att ställa om och vidareutveckla tjänsteutbudet.
Bring/Posten Norge bedriver omfattande internationell trafik med lastbilar – dels mellan Norge och Sverige, dels till/från Norge/Sverige och det kontinentala Europa. Transporterna utförs dels av inhyrda åkerier, dels av det av Bring Posten Norge helägda dotterbolaget/åkeriet Bring Trucking i Slovakien.
Sedan 2018 genomför det norska åkeriförbundet NLF en granskning av Bring/Posten Norges inrikestrafik i Norge samt utrikestrafik mellan Norge/Sverige och det kontinentala Europa. Enligt NLF:s granskning bryter Bring/Posten Norges slovakiska dotterbolag Bring Trucking mot norska bestämmelser om minimilön när utländska lastbilsförare utför olagliga cabotageuppdrag i Norge.
Trots NLF:s rigorösa och faktabaserade granskning tillbakavisade Bring/Posten Norges koncernchef Tone Wille anklagelserna som riktades mot Bring Trucking. Hon sade sig ha stor förståelse för NLF:s önskan om att förbättra villkoren för sina medlemsåkerier, men saknar förståelse för att Bring gjordes till måltavla i kampen för uppmärksamhet om åkeriägarnas saker att kämpa för.
Bring/Posten Norge framhåller att man driver verksamheten i Bring Trucking i Slovakien för att kunna vara konkurrenskraftiga när det gäller internationella lastbilstransporter. Bring/Posten Norge medger att merparten av Bring/Posten Norges internationella transporter med lastbil sker med utländska transportörer och chaufförer från lågkostnadsländer.
Enligt Bring/Posten Norge är förarlönen för en slovakisk lastbilsförare i Bring Trucking mellan motsvarande cirka 22 000 och 28 000 svenska kronor (mellan 2 000 och 2 500 euro) per månad, som en kombination av lön och vissa andra tillägg/kompensationer. Bring/Posten Norge konstaterar att detta sett med norska ögon är en låg lön.
Det bör dock tilläggas att NLF:s granskning visar att lönenivåerna är lägre än vad Bring/Posten Norge uppger.
Antalet medarbetare i Bring/Posten Norge-koncernen uppgick vid årsskiftet 2018 – 2019 till 14 459 årsanställda, en reduktion med 1 827 jämfört med utgången av 2017. I postsegmentet reducerades personalstyrkan med 1 898 årsanställda, i huvudsak beroende på försäljningen av Bring Citymail Sweden och reduktion inom postutdelning och produktion. I logistiksegmentet ökade bemanningen till följd av ett nytt distributionscenter i Arlanda, Sverige.
Redaktionen
akeritidning@akeri.se
010-510 54 00