Här är vägarbetena som påverkar sommartrafiken mest
Trafikarbeten sker även på sommaren. Trafikverket går nu ut och informerar om de vägprojekt som kan störa trafiken mest på sommarvägarna. Det handlar om allt ifrån nya vägar som ska läggas, till breddning, mötesseparering och underhåll av broar och tunnlar.
Här är ett urval av de arbeten som kan komma att påverka trafikanterna i högst grad:
- I Norr- och Västerbotten kommer flertalet arbeten längs samma vägar att påverka vissa stråk extra mycket. E4 norr om Umeå till Gumboda är en sådan sträcka där Trafikverket genomför både beläggningsarbeten och bygger om befintlig E4 till mötesfri väg.
- Flera andra förbättringar görs längs E4, inte minst beläggningsåtgärder mellan Gävle och Härnösand, främst på sträckorna Enånger-Hudiksvall och Timrå-Härnösand.
- Mellan Eskilstuna och Västerås byggs väg 56 om till mötesfri landsväg mellan Kvicksund och Västjädra (där väg 56 ansluter till E18). Framkomligheten ska förbättras och trafiksäkerhten öka. Projektet beräknas vara klart hösten 2022.
- I Stockholmsområdet görs bland annat flera förbättringar för kollektivtrafiken, längs E18 mellan Stocksund och Arninge breddas kollektivkörfälten och på Ekerövägen byggs ett kollektivkörfält mellan Nockeby och Tappström i riktning mot Ekerö. Åtgärderna bidrar till ökad säkerhet och framkomlighet för busstrafiken och skapar också smidigare trafikflöden.
- Göteborg växer, vilket betyder ombyggnad och nybyggnad. Västlänken bygger en järnvägstunnel med tre centrala stationer, Älvsborgsbron renoveras och Götatunneln förstärks i centralenområdet. Det gör att framkomligheten påverkas på leder och gator. Ett tips till den som ska ta sig fram i Göteborg är att ta god tid på sig. Den största påverkan orsakas av sprängningsarbete i Kallebäcksmotet som stoppar trafiken på E6samt stopp och begränsningar på tillfarter till väg 40. Varje vardag 11.20 stängs trafiken av 10 minuter, räkna med långa köer. Startar i slutet av juni och pågår året ut.
- Längre söderut byggs E4 förbi Ljungby ut till motorväg och på E4 förbi Jönköping byggs ett extra körfält. Båda de här åtgärderna görs för att vägen ska bli mindre känslig för störningar, vilka skapar ett smidigare flöde för trafikanter och näringsliv.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se