Lyckad TIR-premiär för lastbilstransport mellan Kina och Europa
En lastbil från det nederländska åkeriet Alblas tillryggalade i slutet av november drygt 700 mil under den 13 dagar långa transporten mellan kinesiska gränsen vid Kazakstan och Polen.
Det handlar om en test-transport för att undersöka lastbilstransporter som alternativ till sjö- och järnvägs- och flygfrakt mellan Kina och Europa.
Transporten genomfördes gemensamt av det nederländska åkeriet Alblas, den internationella logistik- och speditionskoncernen Ceva Logistics, Shanghai Jet-Rail International Transport och den internationella vägtransportunionen IRU (International Road Transport Union).
Lastbilsekipaget startade sin färd i Kina den 13 november och ankom till slutdestinationen i Polen den 26 november.
Rutten för lastbilstransporten gick från Kina genom Kazakstan, Ryssland, Vitryssland och slutlandet Polen.
TIR-förfarandet vid gränskontrollerna skedde utan problem.
Det var i maj i år som Ceva Logistics började planera ett test med lastbilstransport mellan Kina och Europa. Enligt Ceva Logistics är det uppemot 50 procent billigare jämfört med flygfrakt. Med en transporttid på 15 dagar är det mellan 30 och 50 procent snabbare jämfört med järnvägsfrakt. Och det är naturligtvis enormt mycket snabbare än sjöfrakt.
- Det här är en minnesvärd händelse, säger Kelving Tang, väg- och järnvägsdirektör i Ceva Logistics Greater China. Tillsammans med våra partners, har vi för allra första gången testat en TIR-transport med lastbil från Kina hela vägen till Europa.
IRU:s generalsekreterare Umberto de Pretto betraktar denna TIR-transport med lastbil som en win-win-win-modell för näringslivet, handeln och regeringarna i de länder som omfattades av transporten.
- Testet visar att TIR-systemet är säkert och synnerligen konkurrenskraftigt när det gäller både kostnad och tid, säger han. Att frakta gods med lastbil på det här sättet kan ge ett uppsving för handeln mellan Europa och Kina.
Sommaren 2016 ratificerade Kina förfarandet med TIR-carneter för att förenkla tullklarering av varor som fraktas med gränsöverskridande lastbilstransporter. Detta möjliggör snabbare hantering och kortare ledtider av lastade lastbilsekipage vid gränsövergångar.