Miljötänk är ett bestående fenomen i åkeribranschen

Publicerad

Ägare av fordonsparker med tunga fordon i Finland och Sverige ser ett miljöinriktat tankesätt som ett bestående fenomen.

I den senaste forskningen har man analyserat hur miljöfrågor betraktas av finska och svenska ägare av fordonsparker med tunga fordon. Enligt resultaten har kundernas miljökrav ökat i både Finland och Sverige och 82 procent av ägarna av fordonsparker i båda länderna är överens om att ett miljöinriktat tänkesätt är ett bestående fenomen och inte en övergående trend.

Flytande naturgas (LNG) och flytande biogas (LBG) är alternativa bränslen med låga utsläpp för vägtransporter som också är kostnadseffektiva.  

Det nordiska energibolaget Gasum anlitade nyligen Value Clinic för att undersöka hur finska och svenska ägare av fordonsparker med tunga fordon ser på miljöfrågor liksom deras tankar om olika bränslelösningar. Resultaten visar att 60 procent av ägarna av fordonsparker som har mer än 16 tunga fordon ser biogas som ett hållbart alternativ i Finland inom en nära framtid och 33 procent av ägarna av stora fordonsparker i Sverige håller med. I båda länderna ser ägare av stora fordonsparker biogas som en mer hållbar lösning än hybrid- eller ellösningar.

Användningen av LNG och LBG inom vägtransporter bygger på beprövad och tillförlitlig teknologi och medför stora minskningar av utsläppen av koldioxid, kväveoxid, partiklar och buller.

Enligt undersökningen anser ägarna av fordonsparker att fördelarna med LNG och LBG är kostnadsbesparingar, minskade utsläpp och det ständigt växande nätverket av tankstationer.  

Resultaten visar också att över hälften av alla ägare av fordonsparker i Finland och Sverige har bevittnat en ökning av miljökraven hos kunderna under de senaste åren. Vidare tror närmare 60 procent av de finska och 82 procent av de svenska respondenterna att en del av deras tunga fordon kommer att använda ett bränsle med låga utsläpp inom fem års tid och är intresserade av att införa alternativa bränslen i sin verksamhet.

Utsläpp från vägtransporter är ett mycket aktuellt ämne eftersom EU har satt upp ambitiösa utsläppsmål för tunga fordon. Enligt lagstiftningen ska utsläppen från nya tunga fordon minskas med 15 procent fram till 2025 och med 30 procent fram till 2030 jämfört med 2019. 

I undersökningen frågade man även ägarna om de viktigaste faktorerna som påverkade deras val av bränslepartner. Både de finska och de svenska respondenterna var överens om att de tre viktigaste faktorerna är konkurrenskraftiga priser, att det är enkelt att använda och ett omfattande nätverk av tankstationer.