Norsk seger i Scania Driver Competition

Publicerad

Det blev norsk guldmedalj och svensk silvermedalj i Europafinalen i Scania Driver Competitions som avgjordes på Scania Demo Centre i Södertälje den 25 maj. Tredjepriset/bronset gick till Polen.

Det blev den norske timmerbilsföraren Andreas Nordsjø, 34 år, från Raufoss som kammade hem segern i Scania Driver Competitions. Förstapriset är en premie på 100 000 euro som kan omvandlas till en splitter ny Scania-lastbil. Andreas kommer att använda premien till ett nytt rundvirkesekipage.

Andreas Nordsjø segrade i finalen över 29 andra chaufförer från länder i hela Europa.


- Jag är extremt glad, säger Andreas Nordsjø som till vardags kör rundvirke för Biri Transport AS.

De 30 lastbilsförarna tävlade i Södertälje den 24 och 25 maj. Efter de inledande tävlingsmomenten den 25 maj gick de 18 av de 30 bästa tävlandena vid lunchtid vidare till nästa omgång. Efter ytterligare några tävlingsmoment återstod de 9 bästa lastbilsförarna. Efter ytterligare tävlingsmoment stod det klart att de tre förare som kvalat in till finalomgången var Andreas Nordsjø från Norge, Fredrik Arwidmark från Sverige och Piotr Dolengiewicz från Polen. Och i den gastkramande och spännande finalen segrade norrmannen, med svensken som tvåa och den polske föraren som trea.


Mer än 20 000 lastbilsförare från 30 europeiska länder tävlade i Scania Driver Competitions. Förarnas färdigheter och fallenhet testades i ett antal olika moment. 
Åldersspannet på finalisterna sträckte sig från 23 till 61 år.
De 30 finalisterna från länder i hela Europa som deltog i Europafinalen i Södertälje hade kvalat in genom att segra i respektive lands nationella tävling inom ramen för Scania Driver Competitions.

Den svenska finalen gick av stapeln i närheten av Arlanda den 27 april.

För att vara en bra förare krävs det kunskaper inom flera områden, att planera sin körning vid olika trafiksituationer och samtidigt tänka på bränsleförbrukningen, ha bra koll på säkerheten och dessutom kunna hjälpa till vid olyckor

Flera anhöriga, arbetskollegor och arbetsgivare var på plats under Europa-finalen i Södertälje och på läktaren pågick en informell parallell tävling mellan supportrar och hejaklackar som stöttade finalisterna från ett stort antal europeiska länder. 

Tanken med Scania Driver Competitions är att bidra till ökad proffsighet men också för att höja statusen för föraryrket.

- Idag råder det förarbrist och med denna tävling vill vi locka fler människor att bli förare, säger Henrik Henriksson, vd och koncernchef i Scania. Vi ser dessa deltagare i tävlingen som hjältar, de är de bästa i Europa och de gör ett viktigt arbete. 

De moment som ingick i finalen i Scania Driver Competitions var defensiv och bränsleekonomisk körning, lastsäkring, kontroll före körning och en variation av komplexa och krävande manövertester.

Scania Driver Competitions ingår i ett globalt initiativ för ansvarsfull och säker körning som Scania startade 2003. Genom att rikta strålkastarljuset på lastbilsförarens roll vill Scania också attrahera mer människor till lastbilsföraryrket.

- Föraren är den enskilt viktigaste faktorn inom tunga transporter, säger Scanias vd och koncernchef Henrik Henriksson. Med Scania Driver Competitions vill vi öka statusen för yrkesförare och markera hur viktiga de är för transportföretagens lönsamhet och för säkerheten på vägarna, liksom en minskad miljöpåverkan.