Renault rullar ut vätgasdrivna transportbilar
Svensk Åkeritidning var på plats i Metz i Frankrike den 17 oktober när Renault tillkännagav att man utökar sitt transporbilserbjudande med vätgas.
Sedan 2014 har företaget testat vätgastekniken, som utvecklats tillsammans med Symbio (ett dotterbolag till Michelin). Fordonen är utrustade med en bränslecellsbaserad räckviddsförlängare som ger 10 kW extra effekt, vilket ökar räckvidden för Master Z.E. vätgas och för Kangoo Z.E. vätgas med mer än 350 km. En annan fördel med vätgas är att laddningen endast tar fem till tio minuter.
Master Z.E. vätgas (som lanseras under första delen av 2020) får tredubblad räckvidd - från 120 km till 350 km - och erbjuds som skåpbil (två versioner) och chassihytt (två versioner). Vätgasbehållaren, som är placerade under fordonet, kommer att öka mångsidighet utan att kompromissa på lastvolymen från 10,8 kubikmeter till 20 kubikmeter och med en ökad vikt på 200 kg.
Kangoo Z.E. vätgas, som introduceras i slutet av 2019, kommer öka räckvidden vid verklig körning och erbjuda den längsta räckvidden på eltransportbilsmarknaden idag med 370 km (jämfört med 230 km för WLTP Kangoo Z.E.). Kangoo Z.E. vätgas har en lastvolym på 3,9 kubikmeter, trots extravikt på 110 kg, och kommer lanseras initialt i Frankrike till ett pris av 48 300 euro exklusive moms (inklusive batteriköp och inklusive klimatbonus).
De vätgasdrivna elbilarna drivs av en bränslecell som kombinerar vätgas från bilens tank med syre från luften för att producera el (och driva elmotorn). Bilarna möter de miljöutmaningar som finns för transporter i storstäder och de erbjuder ökad räckvidd, snabb vätgasladdning (från 5 – 10 minuter) och enkelt underhåll.
Redaktionen
akeritidning@akeri.se
010-510 54 00