Scania-kampanj ska locka fler medarbetare

Publicerad

På måndagen, den 13 maj, inledde Scania Sverige tillsammans med sina återförsäljare en rikskampanj för att locka fler medarbetare till verkstäderna. 

I dag råder det akut brist på servicetekniker i hela transportbranschen, uppskattningsvis behövs det 6 000 medarbetare inom en treårsperiod för att klara behoven.

Den 13 maj inledde Scania Sverige och återförsäljarna den rikstäckande kampanjen ”The Big Mission” som sker över hela landet. Syftet med kampanjen är att beskriva vad yrket som servicetekniker faktiskt innebär och locka fler till branschen. På hemsidan Thebigmission.se läggs också stor vikt vid att visa varför servicetekniker besitter ett av landets viktigaste jobb. Scania Sverige vill också visa hur dagens moderna verkstäder fungerar, därför finns också en rad olika utmaningar som deltagarna ska klura ut på kampanjwebben.


- Vi vill väcka intresset och samtidigt visa hur det är att arbeta som servicetekniker, säger Jennifer Erdtmann, kommunikationschef i Scania Sverige. Många har en förlegad bild av yrket, idag är fordonen uppkopplade och arbetet handlar mycket om att vara problemlösare och gilla att träffa människor.

Med start i juni 2019 inleder Scania Sverige och återförsäljarna också en turné som besöker ett tjugotal städer under året. The Big Mission On Tour kommer att finnas på plats vid olika event som Dreamhack, sommar- och motorfestivaler (till exempel Storsjöyran och Big Power Meet), hos Scanias serviceanläggningar samt på gymnasiemässor och skolor.


- Efter utmaningarna på mobilen så kan deltagarna följa upp detta genom att knäcka en kod i trailern när vi kommer på besök, säger Jennifer Erdtmann. Nu blir utmaningarna svårare, och något som påminner om yrkets vardagliga utmaningar. De som klarar det vinner förstås väldigt fina priser.

Förutom att kampanjen ska locka fler att bli servicetekniker är det ett bra tillfälle att också berätta om karriärmöjligheterna som servicetekniker men även andra yrken vid Scanias verkstäder.

- Här finns möjlighet att specialisera sig på vissa moment av yrket, och om du vill bredda dig kan du gå vidare i nya yrkesroller inom Scania, dels på ortens serviceanläggning, dels inom Scania-koncernen som finns på många platser i världen, säger Jennifer Erdtmann.