Trafikverket ställer krav på rätt hastighet i sina projekt
Det går för fort på vägarna och säkerheten måste bli bättre. Det menar Trafikverket som nu planerar att införa krav på att transporter inom de egna projekten håller hastigheten.
Mätningar visar att 70 procent av den tunga trafiken kör fortare än hastighetsgränsen. 50 liv skulle också kunna räddas årligen samtidigt som koldioxidutsläppen minskar med 300 000 ton, om alla höll hastigheterna. Det konstaterar Trafikverket i ett pressmeddelande.
För att ändra detta har Trafikverket och flera stora företag såsom Dagab/Axfood, DB Schenker och Postnord tagit fram egna färdplaner med krav på att upphandlade transporter håller hastigheten.
– Företag och organisationer behöver ta ett större ansvar för sina trafiksäkerhetsavtryck. Ambitionen är att hastighetsfrågan ska ses som en naturlig del av alla företags hållbarhetsarbete, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
2023 kommer Trafikverket att ställa krav på återrapportering av hastighetsöverträdelser i alla entreprenadupphandlingar. Redan nu i höst drar Trafikverket igång två pilotprojekt för att testa hur kravet fungerar i praktiken.
– Vi måste samverka för att minska antalet olyckor längs våra vägar såväl för medtrafikanter som för dem som arbetar längs vägarna. Tidspress riskerar inte bara en säker körning, det riskerar även olyckor i samband med lastning och lossning på byggarbetsplatser. Att hålla hastigheter räddar liv, minskar kostnader för bränsle och ger mindre utsläpp, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.
Om Hållbara hastigheter
Initiativet ”Hållbara hastigheter” handlar om att företag ska ställa krav på hastighetsefterlevnad i sina upphandlade transporter. Några av de deltagande aktörerna är:
Arla, Ica, Byggföretagen, Coop, Dagab/Axfood, Postnord, DB Schenker, Sveriges Åkeriföretag, Ahlsell och Preem.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se