Umeå får sin första serietillverkade helelektriska lastbil

Publicerad

Godstransportservice (GTS) har satt en Scania 25 P i trafik i Umeå. Det är enligt Scania både den första serietillverkade helelektriska lastbilen i Umeå och hela Norrland, och den första som körs på uppdrag av DB Schenker.

DB Schenkers globala klimatmål är att minska koldioxidutsläppen med minst hälften till 2030, jämfört med 2006. I Sverige ska företaget minska CO2-utsläppen från landtransporter med minst 70 procent till 2030, och 2040 ska man vara helt klimatneutrala.

– Det här är startskottet på den verkliga omställningen av de stora distributionslastbilarna. Nu går vi från pilot till utbyten av ordinarie fordon, säger Hanna Melander, kvalitets- och miljöchef på DB Schenker.

GTS, med en flotta på 26 lastbilar och tio paketbilar, har transportverksamhet i Umeå och delar av Västerbotten. Laddningen av ellastbilen kommer att ske på DB Schenkers terminal i Umeå. Eftersom distributionen sker dagtid finns gott om tid för laddning nattetid.

– Vi har också bygglogistikuppdrag för Region Västerbotten som har legat på för en omställning till el men först nu finns fordon tillgängliga. Jag är övertygad om att tiden är mogen och att kunderna är villiga att betala lite extra för gröna transporter, säger Björn Ledin, vd på GTS.

Scaniabilen som nu börjat köra i Umeå är av modellen 25 P.