Västlänken-kontrakt till Bellman/VSM Entreprenad
Belllman Groups dotterbolag VSM Entreprenad har tecknat avtal med NCC för schakt och hantering av massor i delprojekt E02 Centralen, som är en del av Västlänken i Göteborg. Ordervärdet på uppdraget – som är femårigt – uppgår till cirka 200 miljoner kronor.
Uppdraget omfattar schakt och borttransport av massor samt intransport av återfyllnadsmaterial från krossanläggningar. Massorna ska transporteras till tippar som Trafikverket tillhandahåller.
VSM Entreprenad kommer att utföra arbetet som en underentreprenör till NCC.
VSM Entreprenad och NCC har som mål att uppdraget ska utföras som en så kallad samverkansentreprenad, där båda parter ska arbeta för att hitta de bästa lösningarna för delprojektet – både ekonomiskt, tekniskt och miljömässigt.
För att klara av de högt ställda målen avseende miljö, arbetsmiljö och kvalitet har VSM Entreprenad och NCC ett samarbete med Volvo Construction Equipment och Volvo Trucks för att hitta de totalt sett optimala och mest effektiva metoderna för massförflyttning vad gäller maskiner, fordonskombinationer och av Volvo utvecklade tjänster.
- För att kunna tillgodose delprojektets behov på bästa sätt kommer fyra av våra medarbetare att arbeta i projektet på heltid med transportledning och frågor som berör kvalitet, miljö och arbetsmiljö på plats, säger Magnus Persson, vd i VSM Entreprenad. Det kommer bli en nyckel till en lyckad entreprenad.
Entreprenaden startar nu i januari 2019 och beräknas pågå fram till 2024.
Om Västlänken – Deletapp Centralen, Göteborg
På uppdrag av Trafikverket bygger NCC en betydande etapp av Västlänkens dubbelspåriga järnväg för pendel- och regiontåg under centrala Göteborg.
Deletapp Centralen omfattar en bro över E6 i öst, nya underjordiska Station Centralen och cirka två kilometer anslutande tågtunnel, varav en del går genom berg. Bygget pågår under perioden 2018 – 2026.
Västlänken är en ny dubbelspårig järnvägstunnel som ska förbättra resandet med tåg i Göteborg och Västsverige. Genom att pendel- och regiontågen får egna spår i en tunnel under centrala Göteborg kommer kapaciteten på Göteborgs Centralstation att dubbleras. Utbyggnaden av tåginfrastrukturen i Göteborg möjliggör också förtätning och framtida utveckling av staden ovan mark.
Redaktionen
akeritidning@akeri.se
010-510 54 00