Volvo Lastvagnar får topplacering i hållbarhetsranking
Svenskarna placerar Ikea på första plats, Volvo Lastvagnar på andra och Coop på tredje plats i Svensk Hållbarhetsranking – en av landets mest omfattande studier av hur varumärken förknippas med hållbarhet.
Studien mäter hur svenskarna värderar landets 100 största och mest synliga varumärken.
Volvo Lastvagnar får i 2018 års studie starka resultat och får en ökning av företagets hållbarhetsindex med 2 indexpunkter jämfört med 2017.
– Detta är fantastiskt roligt, säger Stefan Strand, vd i Volvo Lastvagnar Sverige. Transporternas inverkan på klimatet är en viktig utmaning och Volvo Lastvagnar har under de senaste året visat en rad lösningar med helektriska och biogasdrivna lastbilar där transporter kan ske helt fossilfritt. Intresset för detta har varit stort och har nått ut brett i media och sociala medier.
Svensk Hållbarhetsranking görs via en onlinepanel. 10 000 respondenter har hösten 2018 fått ranka 100 av Sveriges mest välkända företag utifrån de fyra kategorierna samhällsansvar, miljö/klimat, långsiktighet och öppenhet. De svarande ska spegla medelsvensken och är mellan 18 – 74 år. Studien leds av Tony Apéria, ekonomie doktor på Stockholm Business School, Stockholms universitet.
– En styrka för Volvo Lastvagnar är deras långsiktighet och de får även starka betyg i miljö och klimatdimensionen, säger Tony Apéria. I denna hållbarhetsdimension är bilden av dem starkast av alla företag inom transportsektorn.
Tony Apéria har sedan 2004 årligen kartlagt bilden av stora och synliga företag. Alla år har konsumentföretag upplevts starkast bland den svenska allmänheten.