Volvo vann tunga lastbilsligan för tredje året i rad

Publicerad

Volvo Lastvagnar gjorde ett hat-trick och blev marknadsledare i Sverige tredje året i rad med en marknadsandel på 42,4 procent i tunga lastbilsligan – det vill säga segmentet tunga lastbilar över 16 ton.

Volvo Scania

Ett allt bredare urval av nyckelfärdiga lastbilar som togs emot väl av marknaden och innovationer med stort kundvärde fortsatte att driva försäljningen.

Sammanlagt registrerades under året 6 203 tunga lastbilar över 16 ton i Sverige, vilket var i nivå med 2017. Volvo ökade försäljningen av antalet lastbilar med 2,9 procent och tog därmed ytterligare marknadsandelar.

Stefan Strand


- Jag tror framgången har flera orsaker, säger Stefan Strand, ansvarig för Volvo Lastvagnar i Sverige. Dels erbjuder vi färdigspecificerade lastbilar där vi kunnat möta högkonjunkturen i branschen på ett bra sätt, inte minst i anläggningssegmentet. Sedan har vi funktioner som ger en tydlig kundnytta som våra konkurrenter inte kan erbjuda. Volvo Dynamic Steering är kanske det tydligaste exemplet.

När det gäller totalmarknaden blev 2018 ett rekordår när det gäller försäljning av tunga lastbilar över 16 ton i Sverige med en totalmarknad på 6 203 fordon, vilket är en ökning med 0,1 procent jämfört med 2017, vilket innebär att tidigare rekordet från 2017 slogs med knapp marginal.  

Det bör dock tilläggas att det registrerades 6,8 procent färre tunga lastbilar över 16 ton under december 2018 jämfört med samma månad 2017.


- Både lätta och tunga lastbilar nådde rekordnivåer under 2018, säger Anders Norén, teknisk chef i branschorganisationen Bil Sweden. Lätta lastbilar med högst 3,5 tons totalvikt ökade med 2,2 procent och nådde rekordnivån 55 617. Tunga lastbilar över 16 ton ökade med 0,1 procent och slog med knapp marginal det tidigare rekordet från 2017.

Rekordnivåerna förklaras i huvudsak av en stark konjunktur som genererar ett stort behov av transporter. Omställningen mot en ökad e-handel innebär också ökat transportbehov.

För lätta lastbilar var det ett turbulent år, med en mycket kraftig uppgång av registreringarna innan halvårsskiftet beroende på effekterna av Bonus – malussystemet och därefter kraftig minskning under andra halvan av 2018.


Under december månad 2018 registrerades 536 tunga lastbilar över 16 ton, vilket är 6,8 procent färre jämfört med december 2017 då 575 lastbilar registrerades.
Mercedes-Benz Sverige konstaterar att 2018 blev ett bra år för kommersiella fordon. På transportbilssidan ökade marknadsandelen för femte året i rad, och på lastbilssidan fick man sin största order någonsin vilket skapat ett bra utgångsläge för 2019.
Inom segmentet 6 – 16 ton på den svenska lastbilsmarknaden – som inte omfattas av Bil Swedens statistik – är marknadsandelen för Mercedes-Benz en bit över 40 procent.

I segmentet över 16 ton registrerades totalt 652 tunga Mercedes-lastbilar för helåret 2018. Mercedes-Benz Sverige konstaterar att orderingången ser bra ut inför 2019 och Mercedes befäster sin position som största utländska lastbilsfabrikat i Sverige. 


- Under 2018 fick vi vår största order någonsin, då vi sålde 80 lastbilar till GDL, säger Bengt-Ove Hedborg, svensk försäljningschef för Mercedes-Benz Lastbilar. Endast ett fåtal av dessa bilar är levererade och vi har också flera andra stora leveranser framför oss.


DAF är det lastbilsfabrikat som växer snabbast i Sverige. DAF hamnar på fjärde plats efter Volvo, Scania och Mercedes-Benz när det gäller försäljningen av nya tunga lastbilar i Sverige under 2018. DAF har ökat försäljningen med 18 procent. Siffrorna innebär dessutom att DAF nu är landets näst största importör av tunga lastbilar.


- Det är andra året i rad vi växer snabbast i Sverige och orderingången är fortsatt stark, säger Mattias Nilsson, vd i Nordic Truckcenter som är svensk generalagent för DAF. Så framgångarna är ingen tillfällighet.

Registreringar av tunga lastbilar 16 ton och över för 2018 (2017 års siffror inom parentes)

Volvo 2 629 (2 556) 42,4 procent (41,2 procent)

Scania 2 479 (2 492) 40,0 procent (40,2 procent)

Mercedes-Benz 653 (708) 10,5 procent (11,4 procent)

DAF 203 (172) 3,3 procent (2,8 procent)

MAN 192 (233) 3,1 procent (3,8 procent)

Iveco 18 (3) 0,3 procent (0,05 procent)