Wettern Logistik får omfattande väghållningsuppdrag
Wettern Logistik i Mjölby har vunnit NCC:s upphandling om vinter- och sommarväghållning för Driftområde Mjölby. Avtalet är till stora delar i linje med de förutsättningar för vinter- och sommarväghållning som Sveriges Åkeriföretag rekommenderar.
Kontraktet omfattar vinter- och sommarväghållningsuppdrag för 22 lastbilar och 3 traktorer till ett ungefärligt ordervärde på 15 miljoner kronor per år.
Avtalet, som trädde i kraft den 1 september i år, är 4-årigt med möjlighet till 2 års förlängning.
Driftområde Mjölby omfattar det högtrafikerade avsnittet på E4:an, från Gränna i söder till Tift-avfarten i Linköping i norr, samt vägarna 636, 32 och 206. Dessutom omfattar uppdraget väg1050 mellan Fornåsa och Motala, samt det mindre vägnätet söder om Göta Kanal till Nykil.
- Vi är naturligtvis glada över att ha vunnit denna upphandling, säger Christer Svensson, vd och ägare i Wettern Logistik till Svensk Åkeritidning. Det visar med all önskvärd tydlighet att NCC värdesätter kvalitet, innovationskraft, helhetsåtagande och trafiksäkerhet bland sina avtalsparter. Vi utför sedan tidigare vinter- och sommarväghållning på delar av vägarna i driftområde Mjölby. Det nya kontraktet innebär att vi utökar, från 8 till 22 lastbilar, samt med 3 traktorer.
Christer Svensson förklarar att det under ett antal år varit en utmaning, dels för åkerier, dels för väghållare, att hitta åkerier och chaufförer som vill utföra sommar- och vinterväghållningsuppdrag.
- Främsta skälet är att avtalen har varit pressade och delvis felaktigt utformade, säger han. Det som skiljer vårt nya uppdrag för NCC är att NCC i ett tidigt skede gick ut med information och inledde dialog med intresserade åkerier, där alla berörda parter fick möjlighet att föreslå förbättringar.
Christer Svensson ser positivt på att NCC har lyssnat till de synpunkter som framförts i dialog med åkerierna och tagit med detta i avtalsutformningen.
- Avtalet är till stora delar i linje med de önskemål om förutsättningar som Sveriges Åkeriföretag har framfört efter att ha sammanställt synpunkter från medlemsåkerier som utför sommar- och vinterväghållning, säger han.
Det är Wettern Logistik som är avtalspart för NCC för Driftområde Mjölby.
- NCC såg en klar fördel med att vi kunde presentera ett helhetsåtagande för hela driftområdet, säger Emelie Pålsson, transportledare och operativt ansvarig för väghållningskontraktet på Wettern Logistik. Uppdraget kommer att utföras dels av Wettern Logistiks egna lastbilar, dels av åkerier och maskinentreprenörer som vi knutit till oss inom ramen för detta avtal. Bland de åkerier som kommer att ingå i uppdraget kan nämnas Vikingstads Åkeri i Vikingstad, Jonas Entreprenad i Ulrika och Hjertstedts Åkeri i Linköping.
Carl-Johan Bjurström, arbetschef på NCC Road Services med ansvar för Jönköpings- och Östergötlands län ser en fördel i att det blir en avtalspart för kontraktsperioden.
- Det är en fördel att ha tecknat avtal med Wettern Logistik som får ansvar för hela åtagandet, säger han till Svensk Åkeritidning. Även den kunskap som bolagets medarbetare och samarbetspartners har, och det intresse och engagemang som Wettern Logistiks vd besitter var en avgörande faktor. Det är värdefullt att ha en samarbetspartner som ser till att allt fungerar och där alla vet vad som förväntas.
Wettern Logistik är helägt av syskonen Christer Svensson och Marica Härold. Företaget har kontor i Mjölby samt kontor och verkstad i Örserum.
Omsättningen i Wettern Logistik uppgick det brutna räkenskapsåret 2018 – 2019 till 112,8 miljoner kronor med stabil lönsamhet.
Wettern Logistik, med 25 anställda sysselsätter 17 egna lastbilar samt 20 – 30 inhyrda åkerier beroende på säsong.
Den huvudsakliga verksamheten utgörs av bygg- och anläggningstransporter samt materialleveranser för bygg- och anläggningsbolag, asfaltbolag och offentliga beställare i delar av Jönköpings län och södra och västra Östergötland. Wettern Logistik är även verksamt med miljötransporter.
Redaktionen
akeritidning@akeri.se
010-510 54 00