Uppåt för XR Logistik 2017
2017 blev ett av de bästa åren någonsin för XR Logistik – inklusive dotterbolagen XR Bergkross, XR Maskincentralen och XR Miljöhantering – sedan bolaget bildades.
XR Logistik bildades 2009 genom en sammanslagning av de medleverantörsägda bolagen (lastbilscentraler) Origo, Transwest och LBC Falköping samt med dess gemensamt ägda Skaraborgs Transport med dotterbolag. Det framkom vid bolagets årsstämma för 2017 som ägde rum på Billingehus i Skövde den 22 april.
XR Logistik är ett av Sveriges tio största medleverantörsägda bolag (lastbilscentraler). Bolaget har huvudkontor i Skövde med platskontor i Lidköping.
XR Logistik redovisar en omsättning för 2017 på 871,2 miljoner kronor och ett nettoresultat på 29,1 miljoner kronor. Det är en klar förbättring jämfört med 2016 då omsättningen uppgick till 761,4 miljoner kronor och nettoresultatet till 8,9 miljoner kronor.
- Det är mycket glädjande att konstatera att alla tre affärsområdena i XR-koncernen – det vill säga Transport, Entreprenad och Miljö – bidrar till både omsättningsökning och resultatförbättring, säger Per-Anders Gustafsson, extern styrelseordförande i XR Logistik till Svensk Åkeritidning.
Samtliga tre affärsområden i XR Logistik visar positiv utveckling.
När det gäller affärsområdet Miljö så ökar denna verksamhet sin omsättning, från 108,3 miljoner kronor 2016 till 118,4 miljoner kronor för 2017.
- Viktiga händelser för detta affärsområde för 2017 är att XR Logistik tecknade ett treårsavtal med FTI och förvärvade Svennas Åkeri som utför miljötransporter, säger Johan Hedihn, affärsområdeschef i XR Miljöhantering. Affärsområdet noterar kraftigt ökad försäljning och vi har förädlat vissa delar av verksamheten, till exempel vår så kallade sekretessrivare. Vi noterar dessutom all time high på våra miljö- och återvinningsanläggningar på Timboholm och Miljöstationen.
Även resultatmässigt är 2017 ett mycket positivt år för affärsområdet miljö.
- Vi redovisar här ett TB 2-resultat på 12,1 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 5,2 miljoner kronor för 2016, säger Johan Hedihn. Och här bidrar verksamheterna med avloppsunderhåll, farligt avfall – ADR och återvinning. Framtiden för affärsområdet Miljö ser mycket ljus ut.
Även Affärsområdet Entreprenad redovisar omsättningsökning och klart godkänt resultat för 2017. Omsättningen i affärsområdet ökade, från 171,7 miljoner kronor 2016 till 190,6 miljoner kronor 2017.
Även om TB 2-resultatet för affärsområdet minskade, från 14,8 miljoner kronor 2016 till 10,5 miljoner kronor 2017, så är detta naturligtvis en klart godkänd resultatutveckling.
- Vi kan konstatera att affärsområdet Entreprenad noterar mer affärer i alla verksamheter, säger Per Svensson affärsområdeschef för entreprenad och bergkross. Vi har även fortsatt fokus på miljökrav för att leva upp till våra kunders önskemål. Framöver kommer vi även att sträva efter ett tätare samarbete med flera av våra större kunder.
Trots att affärsområdet Transport för några år sedan tappade Svenska Foder som en stor kund i samband med att konkurrerande Tima Logistik bildades, så redovisar detta affärsområde en omsättning för 2017 på 578,1 miljoner kronor, vilket är en klar ökning jämfört med 2016 då omsättningen uppgick till 503,8 miljoner kronor.
- Viktiga händelser för affärsområde Transport under 2017 är att vi arbetat med att förbättra vår ekonomi, fått stabilitet i vår organisation, ökad volymer och stärkt vår försäljning, samt förbättrat vårt IT-system, säger Thomas Larsson, affärsområdeschef Transport i XR Logistik. Inom affärsområdet Transport har vi dels utökat våra åtaganden för befintliga kunder, dels knutit till oss nya större avtal med nya och nygamla kunder.
Söker fler åkerier
Styrelseordförande Per Anders Gustafsson – som omvaldes vid bolagsstämman på Billingehus – gläds åt XR Logistiks expansiva utveckling.
- Vi söker därför fler åkerier för att möta marknadens behov, säger Johan Hedihn och Thomas Larsson. Just nu har vi behov av främst skåpekipage för inrikes fjärrtrafik, spannmålsekipage med utgångspunkt i Västra Götaland och Värmland, anläggningsfordon med utgångspunkt i Skaraborg, skåp- och flisekipage för transporter till Norge samt bulkekipage för transport av cement, kalk och sand.
Per Anders Gustafsson och de tre affärsområdescheferna Johan Hedihn, Thomas Larsson och Per Svensson konstaterar att kunder, myndigheter och samhället ställer allt högre krav på mer än själva transportens utförande.
- Det är en av fördelarna att tillhöra XR Logistik att vi har den organisation som krävs och att vi arbetar aktivt för att möta marknadens förväntningar, säger Per-Anders Gustafsson. XR:s verksamhet bedrivs med ett hållbart och riskbaserat tänkande där lagkrav och tillstånd efterlevs. XR-koncernen ställer krav på att medarbetare och affärspartners tar ansvar – för sig själva, för varandra och för vår miljö.