Lägst antal döda i trafiken sedan 1940-talet
Uthållighet och rätt insatser har gett starka resultat. Förra året hade vi i Sverige det lägsta antalet omkomna i vägtrafiken i modern tid. Men det är en tuff utmaning att nå etappmålet för Nollvisionen – högst 220 omkomna år 2020.
Av de totalt 253 som omkom under 2017 var det nästan 100 personer som omkom i singelolyckor med motorfordon. Majoriteten av de omkomna alkoholpåverkade personbilsförarna förolyckas i singelolyckor. 23 alkoholpåverkade personbilförare dog i singelolyckor 2017. Under året omkom också 39 motorcyklister - de flesta i samband med dålig regelefterlevnad. Bara en av fyra motorcyklister som omkommer använder fordonet rätt, det vill säga hade hjälm, var nykter, hade körkort och höll hastighetsgränsen.
Cyklister och bilister står för cirka 80 procent av de 4 400 allvarligt skadade i trafiken. Nästan 80 procent av de allvarligt skadade cyklisterna skadades i en singelolycka. En förutsättning för att minska antalet allvarligt skadade är därför att förbättra säkerheten för cyklister och för dom som färdas i personbil.
Varje år mäter och analyserar Trafikverket trafiksäkerhetsläget tillsammans med Transportstyrelsen och VTI. Antalet omkomna och allvarligt skadade ligger i linje med etappmålet 220 till år 2020. Det finns dock flera viktiga områden som tyvärr inte har förbättrats i tillräcklig utsträckning.
Text: Arne Andersson