Widrikssons utökar för Ikea
Sedan den 2 april är det Widrikssons som hanterar samtliga Ikeas e-handelsleveranser för södra Storstockholm. Det nya avtalet innebär att Widrikssons utökar det tidigare samarbetet genom att åta sig e-handelsleveranserna för hela regionen; södra Storstockholm.
Företaget kommer även ansvara för returhantering samt bortforsling och återvinning.
- E-handeln är väldigt viktig för oss och som kundupplevelse måste den och dess leveranscykel hålla samma höga kvalitet som våra kunder med rätta förväntar sig av Ikea, säger Catarina Gyllanderberg, affärsutvecklare i Ikea Svenska AB. Widrikssons har lång erfarenhet av hemleveranser, är väl bekanta med våra krav på leveranssäkerhet och kan dessutom kunna erbjuda fossilfria transporter vilket ligger i linje med Ikeas värderingar.
Widrikssons vd Johan Nyblom framhåller att bolaget vill fortsätta ge Ikeas kunder den ”allra bästa servicen”.
- Att bidra med den sista delen i leveranskedjan ställer stora krav på kundbemötande, leveranssäkerhet och logistikplanering, säger han. Att Ikea väljer att utöka vårt samarbete ser vi som ett kvitto på att vår satsning på kundbemötande och hållbara hemleveranser är ett framgångsrikt koncept.
Avtalet innebär att Widrikssons utökar sin vagnpark med fossilfria lastbilar och underentreprenörer med totalt elva fordon samt kompletterar terminalen i Västberga med omlastningscentralen i Vårby med en dubblering av tillgänglig terminalyta.
Sedan 2017 drivs samtliga företagets lastbilar med fossilfria bränslen, dels biogas100, dels HVO 100.
Text: Arne Andersson och Lars Johansson