Niklas Reinholdt blir styrelseordförande i EB Road Cargo

Publicerad

Efter att ha vänt en förlust på 14 miljoner kronor 2014 till en vinst på 7 miljoner kronor 2017 övergår Niklas Reinholdt från befattningen som vd och koncernchef i EB Road Cargo (EB Logistik och Road Cargo) för att istället bli arbetande extern styrelseordförande i koncernen, som är en av Sveriges större privatägda åkerikoncerner.

EB Road Cargos nuvarande externa styrelseordförande Per Norden har avböjt omval på grund av åldersskäl.

- Jag har aviserat att jag inte står till förfogande för omval vid kommande bolagsstämma, säger Per Norden till Svensk Åkeritidning. Detta sammanfaller väl med nuvarande vd:s – Niklas Reinholdt – önskan att trappa ner. Ägarna har därför enats om att nominera Niklas Reinholdt till ny styrelseordförande till stämman våren 2018. Detta innebär att vi kommer söka en ny vd som får ansvar för såväl EB Logistik som Road Cargo Sweden och den nya befattningshavaren blir därmed koncernchef.

Per Norden förklarar att denna rekryteringsprocess inleds omgående och att man kommer att använda ett rekryteringsbolag för att hitta ny person som blir vd och koncernchef.

- Målsättningen är att fokusera på ökad lönsamhet och tillväxt i en organisation som ska präglas av öppenhet och decentraliserade befogenheter och ansvar, säger han. Den tillträdande vd:n kommer självfallet i hög grad att påverka organisationens utformning, men samtidigt råder det inget tvivel om att ytterligare samordningar är nödvändiga.

Per Norden har varit extern styrelseordförande i EB-Gruppen och sedermera EB Road Cargo under det senaste decenniet.

- Jag har haft förmånen att få arbeta med EB-Gruppen och bröderna Lars-Gunnar och Per-Erik Nilsson under snart tio års tid, säger Per Norden. Vi har fått uppleva såväl kraftig expansion som neddragningar genom åren i en bransch som genomgått mycket stora förändringar. Ständiga anpassningar kommer därför vara en del av vardagen även i framtiden. Åren i åkerivärlden har inneburit nya erfarenheter och nytt lärande varje dag. Jag är väldigt tacksam för dessa nya erfarenheter när jag med ålderns rätt drar ned på mina åtaganden.

Niklas Reinholdt, nuvarande vd och koncernchef i EB Road Cargo, kommer att bli styrelsens ordförande i samband med stämman våren 2018.

- Han har genomfört ett framgångsrikt turn around arbete med Road Cargo Sweden och vänt en förlust på 14 miljoner kronor 2014 till en vinst på 7 miljoner kronor 2017, säger Lars-Gunnar Nilsson, en av ägarna i EB Gruppen, som kontrollerar 75 procent av aktierna i EB Road Cargo.

Denna vändning har inneburit avveckling av vissa uppdrag och städning av verksamheten.

- Detta har medfört minskad omsättning och det är nu dags att byta fokus, säger Niklas Reinholdt. Det finns genuint stor kunskap inom koncernen om den verksamhet man bedriver, men nu krävs fokus på att knyta till sig nya uppdrag och att utveckla varumärket ytterligare.

Niklas Reinholdt började sin bana i transportbranschen med sommarjobb på dåvarande Svelast 1975, där han sedermera arbetade ett antal år innan han började på dåvarande ASG:s huvudkontor i Stockholm. Efter 10 år på ASG övergick Niklas till att bli vd i privatägda Västberga Åkeri.

Västberga Åkeri växte under tiden med Niklas som vd, från 10 distributionsbilar till ett transportföretag med över 100 lastbilar, dygnet runt öppen terminalverksamhet och stora lager i Västberga.
Parallellt med arbetet i Västberga arbetade Reinholdt några år som koncernchef för AA Bolagen i Vara där Västberga Åkeri numera ingår.

I augusti 2014 började Niklas som vd i Road Cargo. Road Cargo, som tidigare var Green Cargos åkeridivision – Green Gargo Åkeri – och dessförinnan hette Svelast. Han var därmed tillbaka där allt startade.

- Efter snart 4 år som vd är det dags att lämna över den operativa vd-rollen till någon yngre kraft som har fokus på ökad försäljning och utveckling av varumärket, säger Niklas Reinholdt till Svensk Åkeritidning.

I samband med årsstämman i EB Road Cargo våren 2018 kommer Niklas bli arbetande styrelseordförande och även kvarstå som vd till efterträdaren är på plats.

I januari 2016 förvärvade EB Gruppen i Oskarshamn aktiemajoriteten i Road Cargo av Swedish Match. Då bildades EB Road Cargo koncernen med en omsättning på cirka 380 miljoner kronor per år och med 15 platskontor, cirka 190 lastbilar och 350 anställda. EB Road Cargo ägs till 75 procent av EB Gruppen och till 25 procent av Swedish Match.

Koncernen, som nu bedöms ha uthållig lönsamhet, satsar stort på att förnya sin fordonsflotta. EB Logistik och Road Cargo Swedens moderbolag EB Road Cargo, har beslutat att under första kvartalet 2018 upphandla ett större antal lastbilar till bolagens olika åkerikontor i Sverige. Upphandlingen gäller 33 tunga lastbilar för leverans under den kommande tvåårsperioden. Ungefär hälften av de nya lastbilarna kommer att vara dragbilar.


EB Logistik AB bedriver i huvudsak åkeriverksamhet knuten till DHL Freight AB, dels inom krets- och lokaltrafik, dels fjärrtrafik på ett flertal linjer. En av bolagets betydande verksamheter är transporter mellan Gotland och fastlandet.

 

Road Cargo Sweden AB bedriver däremot en verksamhet som främst utgörs av egna direktavtal med transportköpare. Största enskilda uppdragsgivaren är Swedish Match Distribution. Många andra kunder har kopplingar till järnvägslösningar där bolaget lossar och distribuerar gods som ankommer med järnväg. Verksamheten är utlokaliserad på ett flertal platskontor som var och en arbetar med sina egna nischer. EB Logistik är en viktig intern kund. Road Cargo bedriver egen försäljning och tecknar sina egna kundavtal. Ägarna och ledningen finner det önskvärt att bredda kundbasen ytterligare – dock med krav på fortsatt lönsamhet.
Nyligen har Road Cargo flyttat sin Stockholms-verksamhet, från Årsta till Jordbro söder om Stockholm. I Jordbro förfogar Road Cargo över ett modernt kontor, ändamålsenlig terminal med spåranslutning, samt en rymlig anläggning för lagrings- och tredjepartslogistikuppdrag.


EB Road Cargo AB är moderbolag och här sker uppföljning av verksamheten genom aktivt styrelsearbete.