Hiab kraftsamlar på uppkoppling

Publicerad

Svensk Åkeritidning var på plats i Stargard, Polen, när Hiab nyligen lanserade Hiab Hiconnect – en plattform för uppkopplade tjänster inom lasthantering.

Med Hiconnect blir Hiabs marknadsledande produkter uppkopplade, vilket ger kunderna tillgång till affärskritisk information som hjälper dem att optimera sin verksamhet.

 Hiab kommer att erbjuda Hiconnect som en uppkopplad tjänst för att förbättra kundernas produktivitet i den del av fordonsparken som utrustad med Hiabs produkter. Kunderna kommer att få tillgång till realtidsinformation om hur utrustningen utnyttjas, används och i vilket skick den är i. 

- Genom informationen från Hiconnect kan kunderna optimera utnyttjandet av enheterna och undvika onödiga driftstopp, säger Jan-Erik Lindfors, Vice President, New Business Solutions i Hiab. Idag har kunderna begränsad information - ofta baserad på manuell rapportering - om hur deras utrustning används och när den behöver service. Hiconnect ger tillgång till realtidsinformation via en webbaserad portal som ger en tydlig och enkel överblick av status, användning och serviceplanering. Detta bidrar till att förbättra produktiviteten hos varje produkt och operatör.

Hiconnect har utvecklats tillsammans med utvalda kunder sedan 2015 genom pilotprojekt på flera marknader. Hiab kommer att erbjuda Hiconnect i versioner med olika nivåer av affärskritisk information anpassad efter olika kunders behov och storlek. Under fjärde kvartalet 2017 kommer Hiab att presentera en lösning för eftermontering på existerande Hiab- och Multilift enheter på fem marknader - USA, Storbritannien, Frankrike, Nederländerna och Tyskland. Under 2018 kommer tjänsteerbjudandet att utvecklas och Hiconnect att lanseras på fler marknader.

- Vi är mycket stolta att vara först i vår bransch att lansera ett så omfattande erbjudande av uppkopplade tjänster, säger Roland Sundén, President i Hiab. Som pionjärer inom lasthantering är det en del av vårt uppdrag att fortsätta forma framtiden. Vi har arbetat nära våra kunder och vi ser båda många fördelar redan idag och framför allt en enorm framtida potential i Hiconnect. De uppkopplade tjänster vi nu lanserar är bara ett första steg. Engagerade nyckelkunder kommer att få tillgång till en helt ny typ av information och funktionalitet - och kommer även att vara delaktiga i vidare-utvecklingen av Hiconnect för att matcha deras behov.

Andrew Hollingsworth, Fleet Technical Manager, Travis Perkins PLC, framhåller att modern teknik och uppkopplade tjänster totalt har förändrat hur de driver sitt företag.
- Nu när vi kan analysera fordonen i vår maskinpark, vet vi exakt var de är och vad de gör, säger han. Med denna information kan vi vara effektivare och arbeta mycket säkrare.

Kombinationen av Hiabs produkter och ett omfattande serviceerbjudande med bland andra Hiab Hiconnect och Hiab Procare servicekontrakt, kommer att ge Hiabs kunder möjligheten att höja effektiviteten, produktiviteten och säkerheten i deras företag.

- Vi har presenterat vår ambition att all ny Hiab-utrustning ska vara uppkopplad till 2018, säger Roland Sundén. Det är det mål vi arbetar efter. Vi vill koppla upp oss närmare kunden för att utveckla nya vägar att bidra med mervärde till deras företag.