Delvis privata projekt - en framgång

Publicerad

En färsk rapport från VTI som lämnats till regeringen visar att projekt som innebär att kommersiella företag helt eller delvis har ansvar för att finansiera projekt oftare färdigställs inom den ursprungliga tidsramen.

Dessutom är kostnadsöverskridanden mindre vanliga. De privata investerare som deltar i denna typ av samverkan får i olika former tillbaka investeringsmedlen under en avtalsperiod och både investeringen och driften inkluderas i ett kontrakt.

– Det finns både fördelar och nackdelar med ett sådant förfarande, säger Jan-Eric Nilsson, professor på VTI, som skrivit en rapport om ämnet på uppdrag av regeringens utredare.

Rapporten visar att högre projektkostnad är en vanlig konsekvens av att infrastrukturprojekten är förenade med större eller mindre grad av osäkerhet. Om utföraren bär risken kommer anbudspriset för det upphandlade projektet att bli högre än om beställaren bär risken, enligt studien.

Vill hitta alternativ finansiering
VTI-rapporten som bygger på en litteraturgenomgång är beställd av regeringen som vill hitta alternativa sätt att finansiera större offentliga infrastrukturinvesteringar inom transportområdet och ingår i ett delbetänkande som presenteras i början av mars.

I länder med sunda offentliga finanser är inte offentlig-privat samverkan (OPS) ett attraktivt tillvägagångssätt för finansiering av infrastrukturbyggande, menar Jan-Eric Nilsson.

Det enda motivet för att använda ett sådant avtal eller funktionsavtal är att bidra till förbättrad samhällsekonomisk effektivitet i genomförandet av projekt. En avgörande förutsättning för att detta ska vara möjligt är att beställaren ger utföraren tillräcklig handlingsfrihet i genomförandet av ett uppdrag.

Vidare bör endast samhällsekonomiskt lönsamma projekt genomföras.

Fotnot: Regeringen har tillsatt en kommitté för att utreda alternativa sätt att finansiera större offentliga infrastrukturinvesteringar (Fi 2016:05). Utredningen gav Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i oktober 2015 i uppdrag att redogöra för svenska och internationella erfarenheter av privat finansiering av statlig transportinfrastruktur.