Intereast erbjuder tågfrakt mellan Kina och Europa
Billigare och miljövänligare än flyg, snabbare än båt – det svenska Göteborgs-baserade speditionsbolaget Intereast har vidareutvecklat tjänsten tågtransport från Asien till Europa och erbjuder nu transport av både styckegods och hela containrar med avgångar varje vecka. Tjänsten passar alla företag som importerar varor från Asien.
- Tåg från Kina är ett mycket billigare transportslag än flyg och jämfört med båttransport halveras leveranstiden, säger Oscar Törnqvist, vd i Intereast. Det är en lösning som många kunder efterfrågar och som vi tillsammans med en partner specialiserad på tågfrakt nu kan leverera med kvalitet och precision.
Tågtransport har enligt Oscar Törnqvist tre stora fördelar jämfört med flyg- och sjöfrakt. Tågfrakt är miljövänligt, prisvärt och tidseffektivt. Flygtransport går snabbt men är sällan det mest prisvärda och miljövänliga alternativet, sjöfrakt är miljövänligt men inget alternativ när snabb leveranstid är en faktor.
- Våra tågtransporter tar bara 25–27 dagar medan båttransport tar cirka 6 veckor, säger Oscar Törnqvist. Tågen ger också högre leveranssäkerhet eftersom de inte riskerar att försenas eller ställas in på grund av väderförhållanden i samma utsträckning som flyg och båt.
För tio år sedan fanns ingen direkttrafik för gods med tåg mellan Asien och Europa. Kina har sedan dess utvecklat järnvägen kraftigt och idag är 35 kinesiska städer direkt anslutna till fler än 30 europeiska städer.
Intereast täcker järnvägshubbar i alla produktions- och industritunga regioner i Kina som många svenska och europeiska företag importerar ifrån.
- Transporterna går från bland annat Xian, Manzhouli, Shenzhen och Ganzhou, via transsibiriska och transmongoliska järnvägen till både Sverige och Centraleuropa, bland annat Tyskland och Polen, säger Oscar Törnqvist. Vi har omlastningshubbar längs med vägen och i Sverige för transport vidare ner i Europa.
Sveriges vanligaste importvaror från Kina är kläder, maskiner, teknik och elektriska produkter och det är där InterEast ser störst behov av ett alternativ till flyg- och båttransport.
- Det här är en tjänst för alla svenska och europeiska företag som importerar varor från Asien och vars leveransbehov inte motiverar kostnaden för flygtransport, säger Oscar Törnqvist. Att vidareutveckla tågtrafiken så att det blir ett alternativ till flygfrakt är ett sätt för oss att göra det möjligt för kunderna att vara så hållbara som möjligt, även när det kommer till transport.
Redaktionen
akeritidning@akeri.se
010-510 54 00