Bring köper in sig i svensk elfordonstillverkare

Publicerad

Bring, en del av Posten Norge-koncernen, investerar fem miljoner i det svenska cleantech-företaget Inzile som utvecklat en utsläppsfri lätt lastbil som är helt eldriven. Investeringen är en del av den nyemission om 45,1 miljoner kronor som Inzile genomför.

Totalt har Inzile erhållit teckningsförbindelser från institutionella och privata investerare uppgående till 37,6 miljoner kronor, vilket motsvarar 83 procent av emissionen. Nu görs emissionen publik i samband med en listning på Nasdaq First North. Teckning av aktier sker via bland annat Avanza och Nordnet till och med den 11 juni.


- Investeringen i Inzile är strategiskt viktig för Bring, av flera anledningar, säger Brings koncerndirektör Thomas Tscherning. Elektriska arbetsfordon är en nischmarknad inom fordonsindustrin som väntas växa snabbt och det finns stora möjligheter till avkastning i en så expansiv sektor. Detta blir också ett viktigt steg i vår gröna omställning till fossilfria transporter. Vi har ett hållbarhetsmål om att bara använda oss av förnybara energikällor i fordon och fastigheter innan år 2025 och genom investeringen får vi möjlighet att både påskynda och påverka utvecklingen av eldrivna transportfordon. Vi har redan beställt flera fordon från Inzile som skräddarsys till våra behov.

Västerviksbolaget Inzile har tagit fram en utsläppsfri lätt lastbil som är helt eldriven. Lastbilen PRO4 är ett elektriskt arbetsfordon (ett så kallat Electric Utility Vehicle eller EUV) avsedd för närtransporter och arbete – i direkt konkurrens med de dieseldrivna lätta lastfordon som används för stadstransporter i dag. Transportföretag och e-handlare som vill eliminera utsläppen för ”the last mile” är en av Inziles kundgrupper. Den andra är kommuner och parkförvaltningar.


- Att Bring väljer att investera visar att Inzile ligger helt rätt i vår position och affärsidé, säger Inziles vd Ragnar Åhgren. Vi står inför ett paradigmskifte där transporterna ökar, samtidigt som utsläppen i städerna snabbt måste minska. Nya konsumentbeteenden med ökad e-handel och politiska beslut kring miljözoner är två makrotrender som driver vår affär. Att minska transportutsläppen i städer är en angelägen fråga som berör näringsliv, myndigheter och naturligtvis städernas invånare. Därför är det så kul att bredda ägandet och ger fler möjlighet att bli en del av denna positiva utveckling.


Det svenska cleantech-företaget Inzile meddelade våren 2019 iatt de inom kort inleder produktionen av en utsläppsfri, eldriven lätt lastbil, i syfte att skapa förutsättningar för smarta och fossilfria städer. Elektriska arbetsfordon (EUV) är en nischmarknad inom fordonsindustrin som väntas växa starkt de kommande åren. Inziles första fordon ska vara redo för leverans under andra kvartalet 2019.


- För närvarande finns över 200 städer i världen med miljözoner och många ytterligare är på väg att föreslå dieselförbud eller kraftigt begränsa den fossildrivna trafiken, säger Ragnar Åhgren. Kommunstyrelsen i Göteborg beslutade i förra veckan att stadens fordonsflotta ska vara fossilfri senast 2023. Denna utveckling gynnar miljön i städerna och skapar goda förutsättningar för vår verksamhet.

Förbränningsmotorer genererar mer än två tredjedelar av kväveoxidutsläppen i de flesta större städer och nästan hälften av de totala växthusgasutsläppen. En stor del kommer från transporter och i takt med den växande e-handeln ökar leveranserna i städerna – och därmed utsläppen. 


- Transportföretag och e-handlare som vill eliminera utsläppen för ”the last mile” är en av våra kundgrupper, säger Ragnar Åhgren. Den andra är kommuner och parkförvaltningar.

Med sin eldrivna lätta lastbil PRO4 har Inzile utvecklat en ny kategori fossilfria fordon för stadsmiljöer, med modulär design som anpassas efter kundens behov. Fordonets chassi kan ha öppet flak, skåp eller stängd trailer vilket ger PRO4 en lastkapacitet på 1000 kg. I sitt minsta utförande är PRO4 liten nog för att användas i parker och grönområden. PRO4 ger då kraftigt ökad säkerhet, ergonomi och kapacitet jämfört med de fordon av golfbilsstorlek som många kommuner använder idag. PRO4 har en maximal räckvidd på upp till 240 km och en maxhastighet på 50 km/h vilket är fullt tillräckligt i städer. där en högre hastighet ej är tillåten.

Utvecklingen av Inzile PRO4 har skett på Göteborgskontoret där de främsta ingenjörerna inom fordonsindustrin finns, samt på huvudkontoret i Västervik där produktionen sker. En första serie produceras under det andra kvartalet 2019 och är till största del redan förbeställd. Avsikten är att från och med andra halvåret 2019 börja producera i större skala.