Media Markt väljer DB Schenker för logistik i Sverige

Publicerad

DB Schenker har fått förtroendet att ansvara för Media Markt Sveriges logistik för e-handel och butiksleveranser från Arlandastad logistikcenter utanför Stockholm.

Lagret är automatiserat med en Carry Pick-lösning där lagerhyllorna transporteras till lagerpersonalen för plockning – istället för att de går runt bland hyllorna och plockar.

Carry Pick-lösningen möjliggör till stor del automatiserad behandling av alla inkommande kundorder och är upp till tre gånger effektivare än konventionella lagerhanteringssystem. Dessutom ger den Media Markt en möjlighet att ännu snabbare reagera på produkt- eller säsongsvängningar.

Sedan tidigare används lösningen för ett svenskt onlineapotek, Media Markt Sverige blir därmed den andra kunden som använder samma lösning på samma yta. Alla produkter som säljs av Media Markt Sverige – från små elektroniska artiklar till tv-apparater och vitvaror – lagras, plockas och packas och levereras till rätt destination från ett område på cirka 15 000 kvadratmeter i Arlandastad.


- Tillsammans med Media Markt Sverige kommer vi att fortsätta utveckla lösningen för att öka graden av automatisering och säkerställa ännu kortare behandlingstider för inkommande kundorder, säger Anders Holmberg, Head of Business Development & Solution Design på DB Schenker Logistics.

Michael Rylander, chef för Supply Chain & Logistics på Media Markt Sverige, är övertygad om att DB Schenker är rätt partner som kan bidra till hemelektronikjättens framtida framgång.


- Partnerskapet är en viktig milstolpe på vår resa mot att ge våra kunder en ännu bättre köpupplevelse, säger han.