Postnord-leveranser bakom digitala lås
Det dyker upp alltfler leveranssätt riktat till konsument, medan leveranslösningar mot företag inte haft samma utvecklingstakt. Postnord presenterar nu Digital Lock som möjliggör ett nytt leveranssätt. Med digitala lås på angivna förvaringsutrymmen kan företagskunder hämta sina paket när det passar dem.
Normalt sett behöver företagskunder ta emot och kvittera sina leveranser, vilket ofta innebär ett avbrott i arbetet. Genom Postnords nya samarbete med företaget Qlocx kan processen förenklas. Företagskunden utrustar en leveransplats, till exempel en container, en förrådsdörr eller leveransbox med ett digitalt lås. Postnords integrationsplattform för digitala lås förmedlar access till det låsta utrymmet så att direktleveranser utan kvittens kan genomföras.
- Vi har gått från ett framgångsrikt pilotprojekt till att implementera lösningen i vår verksamhet, säger Helena Sjöberg, Affärsutvecklare inom Last Mile på Postnord. Leveransprocessen förenklar för både avsändande och mottagande företagskunder. Ett exempel där tjänsten passar bra är byggarbetsplatser.
Lösningen innebär att Postnords förare får en digital engångsnyckel som ger access till leveransplatsen endast när man har en leverans till mottagaren. Efter att leveransen är utförd är nyckeln förbrukad och godset är inlåst. Mottagaren får en avisering att godset har levererats och bestämmer själv när det passar att hämta upp det.
- Det här leveranssättet visar på hur digitaliseringen förändrar logistikbranschen, säger Helena Sjöberg. Att tillvarata de möjligheter ny teknik för med sig är viktigt för oss på Postnord och vi vill samtidigt se till att tekniken kommer samhället till gagn.
Redaktionen
akeritidning@akeri.se
010-510 54 00