Uppåt för e-handeln
E-handeln växte med 16 procent under första kvartalet 2020. Och sett till konsumenternas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 32 procent från februari till mars, ett resultat av coronavirusets spridning. För första gången i E-barometerns historia är skönhet och hälsa störst, sett till andel konsumenter. Det visar Postnords rapport E-barometern Q1.
Coronavirusets spridning har lett till ökad e-handel. Under mars månad var det 73 procent av svenskarna som e-handlade, jämfört med 70 procent i genomsnitt under hela kvartalet. Apoteksvaror och dagligvaror är de produktkategorier som växt i särklass mest under kvartalet, med +37 procent respektive +27 procent. En stor del av den tillväxten kom under mars månad.
- Det är väldigt tydligt att svenskarnas e-handelskonsumtion har ökat kraftigt under pandemin, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord. Det är tydligast för dagligvaror och apoteksvaror men tendensen tycks finnas i stort sett i alla produktkategorier. Vi spenderar betydligt mer tid hemma och undviker fysiska butiker. Så även om konsumtionen totalt sett går ner så växer e-handeln.
Mer än hälften av e-handelsföretagen (53 procent) uppgav att coronapandemin lett till att nya konsumentgrupper tillkommit, och andelen äldre konsumenter (65 – 79 år) som e-handlat under kvartalet har ökat kraftigt jämfört med föregående år (från 54 procent till 64 procent).
- Många äldre konsumenter som annars inte brukar handla på nätet har nu upplevt ett större behov, eftersom man tvingas undvika fysiska butiker, säger Carl-Fredrik Teder. Förhoppningsvis har det varit en positiv upplevelse och något som kan underlätta vardagen för den här konsumentgruppen även efter corona.
Redaktionen
akeritidning@akeri.se
010-510 54 00