Trelleborg ansluter till ny vätgaskorridor


Publicerad

Trelleborgs kommun ansluter sig till Nordic Hydrogen Corridor. Kommunen blir därmed den första av åtta städer att kvalificera sig som nod i en EU-finansierad vätgaskorridor mellan de nordiska huvudstäderna.

Nordic Hydrogen Corridor (NHC) är ett initiativ för vätgas inom transport i Sverige och delfinansieras av EU-programmet Connecting Europe Facility (CEF). Initiativet inkluderar bränslecellsfordon samt produktion och distribution av grön vätgas. Bakom projektet står Vätgas Sverige, Statkraft, Everfuel samt fordonstillverkarna Hyundai och Toyota.

I det samarbetsavtal som nu upprättats inkluderas en vätgastankstation i Trelleborg, uppstart av en första flotta bränslecellsfordon och fortsatt arbete för nollemissionstransport.


- Trelleborgs ambitioner är att successivt öka andelen vätgasfordon i den egna flottan och upphandlade tjänster för att bli en föregångare i Sverige vad gäller nollutsläppsfordon, säger Mikael Rubin, kommunstyrelsens ordförande i Trelleborg.

Trelleborgs kommun har under flera år jobbat med att sänka andelen fossila bränslen som används i den egna fordonsflottan för att minska klimatpåverkan.
Stadsbussarna som Skånetrafiken kör i Trelleborgs stad går sen helt nyligen på el.


- Vätgas ska vara en nyckelteknik för att genomföra Trelleborgs ambitiösa energiplan, säger kommundirektör Fredrik Geijer. Vi kommer bland annat utreda möjligheterna till en produktionsanläggning för grön vätgas i Trelleborgs hamn.

Björn Aronsson, projektledare för NHC, framhåller att man är mycket glada att välkomna Trelleborg in i samarbete med projektet.


- Här finns en stark framåtanda och stor potential att nå en emissionsfri transportsektor, säger han.

Omkring 40 kommuner och städer har uttryckt sitt intresse att delta i NHC. Partnerna inom NHC arbetar vidare med att utreda de mest kvalificerade orterna innan man fattar investeringsbeslut och går över i implementeringsfas. Den totala budgeten uppgår då till 200 miljoner kronor.