Postnord storsatsar på paketboxar i Norden

Publicerad

Postnords planerar att ha 12 500 paketboxar i egen regi i Norden innan 2022 års utgång. Investeringar i ytterligare paketboxar är planerade för 2023.

I kölvattnet av pandemin har postboxar blivit extra populära, eftersom ingen fysisk kontakt behövs vid leveransen, menar Postnord. Logistikjättens mål är nu att ha fler än 12 500 paketboxar i egen regi i Norden före 2022 års utgång, och investeringar i ytterligare paketboxar är planerade för 2023.

– Vi tror att detta leveransalternativ kommer att fortsätta att öka i popularitet i takt med att fler och fler upptäcker e-handelns fördelar och fler paket skickas, säger Postnords koncern-vd Annemarie Gardshol.

Koncernen har också förvärvat Swipbox, en del av danska boxnätverket Nærboks. Nærboks startades av Postnord och Swipbox 2019 och omfattar 2 550 paketboxar i Danmark. I och med dagens förvärv är Postnord nu ensam ägare.

 

Fler boxar i Norden

  • I Sverige har Postnord i dagsläget drygt 330 paketboxar i framför allt Stockholm, Göteborg och Malmö. Under juli kommer antalet utökas till 620 boxar. Planen är att före slutet av 2022 tillhandhålla totalt 4 500 boxar i Sveriges 30 största städer samt i glesbygd.
  • I Danmark har PostNord, genom Swipbox, 2 950 boxar i egen regi. 3100 Nærboks-boxar ska enligt planen finns i Danmark 2022.
  • I Norge finns drygt 310 boxar i Oslo. Ambitionen är att innan slutet av 2022 ha totalt 1 500 paketboxar med placeringar även i Bergen och Trondheim.
  • I Finland levererar Postnord i dagsläget till delade nätverksboxar, men ett pilotprojekt med 100 egna boxar i Åbo och Tammerfors är planerad till senare i år. Den långsiktiga ambitionen är 600 egna boxar under 2022 med placering framför allt i närheten av Postnords terminaler i områdena kring Helsingfors, Åbo och Tammerfors.

En av Postnords paketboxar.