Svenska Truckers lockar fler att bli lastbilschaufför
Den 6 september klockan 20.00 är det nypremiär för svenska succéserien och Kristallen-vinnaren Svenska Truckers. Serien bedöms ha ökat intresset för åkeribranschen, fått fler att förstå hur viktig den är och bidragit till att allt fler söker till transportutbildningar.
Sverige har fungerat med viss framgång trots restriktioner under en pandemi som fortfarande präglar hela samhället. Mycket tack vare att yrkesförarna har sett till att landets lastbilar har fortsatt rulla. Det har varit tufft, men det har fungerat eftersom branschen har tagit ansvar. Det och mycket mer kommer att visas upp i nya säsongen av Svenska Truckers.
– Med Svenska Truckers vill vi fortsätta visa upp en modern framtidsbransch där tittarna får komma nära några av alla kompetenta yrkesförare ute på vägarna och se deras verklighet, säger Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag.
Ett av målen med serien är att få fler att söka sig till branschen, säger Rickard Gegö. Enligt en färsk undersökning från Novus har 47 procent av svenska befolkningen hört talas om Svenska Truckes. Samma undersökning visar att hela 83 procent av svenska folket anser att åkeribranschen utgör en viktig samhällsfunktion. 39 procent av de tillfrågade har en positiv bild av yrket och 74 procent anser att yrket passar både kvinnor och män. Sedan Svenska Truckers började sändas har även ansökningarna till landets transportgymnasier ökat stadigt. Ett resultat som Svenska Truckers med all sannolikhet bidragit till.
– Svenska Truckers har tagit åkeribranschen och chaufförsyrket till de svenska hemmen. Att öka allmänhetens kännedom om och förståelse för vår bransch är viktigt, inte minst för återväxten till yrket. Här har Svenska Truckers levererat, säger Rickard Gegö.
Återväxten inom branschen är en viktig fråga även Volvo Lastvagner, som är ny sponsor för serien.
– Nyrekryteringen till branschen är en av våra hjärtefrågor, och vi vill vara med och bidra till att fler får upp ögonen för alla möjligheter som finns till jobb och utveckling, säger Stefan Strand, vd på Volvo Lastvagnar Sverige.
Om Svenska Truckers
Svenska Truckers produceras av Alaska Film & TV och sänds i TV3, på Viafree och Viaplay.
Undersökningen genomfördes under våren 2021 av Novus på uppdrag av Sveriges Åkeriföretag. Syftet var att ta reda på allmänhetens kännedom om åkeribranschen, jobbet som lastbilschaufför, TV-serien Svenska Truckers och organisationen Sveriges Åkeriföretag.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se