Ny kontrollorganisation behövs enligt Sveriges Åkeriföretag
För att vägkontrollerna av yrkestrafik ska kunna bli verkligt effektiva behövs en ny organisation. Att istället behålla och bygga vidare på den nuvarande skulle innebära att kontrollverksamheten även i fortsättningen blir oförutsägbar och riskerar att komma i kläm när annan brottslighet prioriteras. Det menar Sverige Åkeriföretag i ett remissvar till regeringen.
Sveriges Åkeriföretag har svarat på Infrastrukturdepartementets remiss av utredningen om kontroller på väg. Huvudbudskapet är att branschorganisationen vill se en ny organisation som fokuserar helt på kontroller av yrkestrafik, gärna i form av en ny myndighet.
I remissvaret fokuserar Sveriges Åkeriföretag på avsnittet i regeringens utredning som rör ”En samlad organisation och åtgärder för en effektiv kontroll av yrkestrafiken.” Där föreslår utredningen att vägkontrollerna även fortsättningsvis ska utföras av Polismyndigheten. Det ska dock, enligt utredningens förslag, skapas en ny funktion inom Polismyndigheten som leder, samordnar och utför trafikverksamheten. Men det är en lösning som riskerar att bli alltför instabil och ineffektiv, menar Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag.
– Att tillförsäkra resurser för kontroll av den yrkesmässiga trafiken löser inte grundproblemet om de som utför kontrollerna fortfarande kan behöva rycka ut vid exempelvis fotbollsmatcher och festivaler. Utredningen menar också att ”allmän och annan brottslighet" ska bekämpas via kontrollfunktionen, men vi anser att denna brottslighet bör vara en renodlad uppgift för Polismyndighetens allmänna brottsbekämpande verksamhet. Den kommer annars att stjäla resurser och förhindra ett effektivt arbete med kontrollerna av den yrkesmässiga trafiken, säger han.
Även dagens system där olika personalkategorier har olika befogenheter inom Polismyndigheten är olyckligt, menar Rickard Gegö och Sveriges Åkeriföretag.
– Det mest ideala är en enda typ av kontrolltjänstemän med den särskilda och nödvändiga kompetensen inom kontroller på väg av den yrkesmässiga trafiken. De ska då också ha befogenhet att beivra samtliga överträdelser som yrkestrafiken kan göra sig skyldig till.
Sveriges Åkeriföretag menar också att utredningen brister i redovisningen av hur resurserna hos Polismyndigheten används idag, och att det är omöjligt att veta hur effektivt arbetet är.
– Vi har stärkts i vår tio år gamla ståndpunkt att det behövs en överflyttning av resurser från Polismyndigheten och Transportstyrelsen till en ny myndighet med nya personalkategorier. Nu är dessutom rätt tillfälle för det och det finns goda exempel såsom brittiska DVSA, tyska BAG och Statens Vegvesen i Norge. De visar även att den här typen av kontroller kan utföras av andra kontrollanter än polismän, vilket även skulle kunna göra den framtida rekryteringen och utbildningen av personal lättare.
– En ny myndighet kan arbeta proaktivt för att förebygga överträdelser och utveckla nya effektiva arbetsformer och teknik såsom en effektivare övervakning genom automatisk avläsning av registreringsskyltar via befintliga trafiksäkerhetskameror, säger Rickard Gegö.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se