Dahl och Leja tog emot sin första helelektriska lastbil

Publicerad

VVS-leverantören Dahl har, tillsammans med deras samarbetspartner Leja, tagit emot sin första helelektriska lastbil från Volvo Lastvagnar.

Fordonet är en Volvo FL Electric som inte bara drivs framåt av el utan också har en eldirven kran. Tillsammans med Lejagruppen, som utför transporter åt Dahl, har Dahl också genomfört många andra initiativ för att minska fossilavtrycket, bland annat lastbilar drivna av biogas.

– Vi har, som ledande distributör i branschen, ett ansvar i den omställning som måste göras. Vi behöver samarbeta med våra åkerier för att ge dem trygghet att investera i ny teknik, säger Jonathan Mankowitz, chef för supply chain på Dahl.

Den nya lastbilen överlämnades på Volvo Truck Center i Kungens Kurva. Bilen går i drift omgående och kommer primärt att förse Stockholmsområdet med produkter. 

– Det är en stor investering som medfört att vi också måste säkra infrastrukturen för driften, Våra transporter måste gå enligt plan för att leva upp till det leveranslöfte Dahl har till sina kunder. Vi är förväntansfulla över den nya eldrivna lastbilen och kanske mest på kranen som också drivs helt av el, den används ofta vid våra leveranser, säger Johan Olsson, vd Lejagruppen.

 

Om bilen 

  • Volvo FL 4 x 2 Electric
  • 16 ton och 7,2 meter flak
  • Helt eldriven kran som når 11,9 meter med en lyftkapacitet på 770 kilo. Kranen kan lyfta 1 180 kilo upp till 7,8 meter
  • Lastbilens lastvikt är 2 500 kilo
  • Räckvidd ca 17 mil utprövad efter lastbilens kör-, lastnings- och lossningsmönster

Överlämningsceremoni vid Volvo Truck Center, Kungens Kurva.