Behovet av snabbladdning kartlagt i Jämtland

Publicerad

För att lastbilar ska kunna köra längre sträckor på el behövs publika snabbladdare som komplement till egna laddplatser. En utredning har nu fastställt var behovet av såna laddare är som störst i just Jämtlands län.

Det är i Östersund, Sveg och Bräcke som behovet av publika snabbladdare för tunga fordon är som störst. Det är resultatet av den färska utredning som gjorts på uppdrag av projektet ”Förnybart i tanken”. Konsultföretaget WSP har i utredningen kartlagt var behovet är störst och i vilken takt utbyggnaden bör ske.

– Idag finns det ett ytterst begränsat utbud av publika snabbladdare för tung trafik nationellt och om åkerier ska våga satsa på eldrivna lastbilar i närtid behöver utbudet byggas ut, säger Fredrik Widegren, expert och rådgivare inom elektrifiering på WSP Advisory.

Omkring hälften av lastbilarna som säljs år 2030 kommer att vara elektriska, enligt vissa fordonstillverkare. Den mesta laddningen kommer då att ske på åkeriernas egna terminaler och vid lastning och lossning av gods, men det behöver också vara möjligt att stödladda på strategiska platser utmed de större vägarna.

Förslaget bygger på intervjuer med regionala aktörer, trafikanalyser samt tidigare prognoser på området. En viktig faktor har varit att hitta naturliga ställen där fordon redan i dag gör uppehåll, gärna med restauranger och toaletter i närheten.

I en första etapp fram till år 2025 föreslås etablering av snabbladdare i Sveg, i Östersund på rastplats Odenskog och på rastplats Gimårasten i Bräcke kommun. I nästa etapp fram till år 2030 föreslås ytterligare snabbladdare på rastplats Strömsund, rastplats Åre Björnänge och på den nya rastplatsen som ska byggas i Svenstavik. 

Kyl och Frysexpressen Nord AB, som kör tempererade transporter i framför allt Norrland, har en tydlig vision om att deras transporter ska vara utsläppsfria år 2027. Martin Bylund är hållbarhetssamordnare på företaget.

– Ska vi vinna affärer om fyra år så måste vi ställa om, men vi behöver kroka arm med kunder, fordonstillverkare, drivmedelsleverantörer och andra intressenter, till exempel region Jämtland Härjedalen, för att det ska vara möjligt, säger han.

I strävan mot att minimera klimatavtrycket från transporterna rullar nu i Östersund två lastbilar som drivs av flytande biogas. 

– Det finns tankstationer för biogas i Östersund och med den infrastrukturen vågade vi investera. En liknande satsning för att ladda tunga elfordon skulle betyda otroligt mycket för oss, säger Martin Bylund.

 

Förnybart i tanken finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Länsstyrelsen Västernorrland, Region Jämtland Härjedalen och Biofuel Region.

Fredrik Widegren, WSP Advisory.
Martin Bylund, Kyl och Frysexpressen.