Danmark gör undantag i kör- och vilotider för hjälpsändningar till Ukraina

Publicerad

Reglerna för kör- och vilotider ändras för kommersiella hjälpsändningar till Ukraina. Det meddelar den danska branschorganisationen för transporter DTL Danske vognmænd, som också uppger att beslutet har koordinerats med Polen.

De nya reglerna innebär att den maximala dagliga körtiden utökas från nio till elva timmar, att körtiden går från 56 till 60 timmar per vecka och från 90 till 96 timmar per två veckor samt att maximala körtiden före rast höjs från 4,5 till 5,5 timmar.

Beslutet har koordinerats med Polen och det pågår också samtal med Tyskland i hopp om att få till ändringar i reglerna även där. Syftet är att förenkla för hjälpsändningar genom Europa och så nära Ukraina som möjligt. Det är ännu oklart om Sverige förbereder några tillfälliga ändringar i reglerna.

– Fordon som används i nödsituationer eller för räddningsarbete är redan undantagna från bestämmelserna i kör- och vilotidsförordningen. Det inbegriper fordon som används för icke-kommersiella transporter av humanitärt bistånd. Det som nu är nytt är alltså att det införs lättnader även för kommersiella hjälpsändningar, men att det då alltså handlar om lättnader och inte fullständiga undantag, säger John Woxström, juridiskt sakkunnig på Sveriges Åkeriföretag.

Undantaget för ickekommersiella hjälptransporter gäller alla EU/EES-länder, och liknande undantag finns även i de så kallade AETR-bestämmelserna som gäller till eller från en stat utanför EU/EES som är ansluten till den konventionen. Det är Ukraina och därmed går det bra att köra till gränsen mellan Polen och Ukraina.