Trafikverket presenterar färdplan för digitalisering

Publicerad

I dag presenterar Trafikverket 34 konkreta åtgärder som ska öka digitaliseringstakten i vägtransportsystemet. Åtgärderna innebär en uppdatering av 2019 års färdplan för ett uppkopplat och automatiserat vägtransportsystem.

Vägsystemet och fordonen är i allt högre grad uppkopplade och mer integrerade, vilket kan bidra till minskad klimat- och miljöpåverkan samt ökad tillgänglighet och trafiksäkerhet. De nya åtgärderna syftar till att öka samhällsnyttan, bidra positivt till svensk industris konkurrenskraft och stärka myndighetens egna huvuduppdrag, enligt Trafikverket.

I arbetet med färdplanen har Trafikverket haft fokus på åtgärder som kan skapa nytta i ett kort- till medellångt perspektiv och som kan ersätta traditionella ny- och ombyggnadsåtgärder, vilket inbegriper möjligheterna att fånga och analysera data på nya sätt, trimningsåtgärder och kostnadseffektiva lösningar.

De 34 åtgärderna är indelade i 7 kluster:

1. Vägtrafikledning 
2. Multimodala resor och transporter 
3. Anläggningens tillstånd
4. Datadrivet planeringsunderlag
5. Uppkoppling, geostaket och avancerade förarstödsystem
6. Digitaliserat underhåll och byggande av infrastruktur
7. Digitala triminingsåtgärder

När nya fordon och enheter utrustas med avancerade sensorer genereras stora mängder data om hur transportsystemet används, vilket kan ge en bättre bild av hur statusen i vägsystemet är vid en given tidpunkt och användas för att förbättra framkomlighet och trafiksäkerhet samt minska miljö- och klimatpåverkan, skriver Trafikverket.

Färdplanen ska användas som underlag för fortsatt aktiv dialog med akademi, industri och offentlig sektor.

– Samverkan är avgörande för att ta åtgärderna vidare då Trafikverket är en av många aktörer som tillsammans behöver driva på arbetet. Genom att tydligt visa de behov, idéer och utmaningar vi på Trafikverket står inför kan vi i ett tidigt skede få inspel från andra parter som vi vet har intressanta lösningar och infallsvinklar på dessa behov, säger Olof Johansson, programchef på Trafikverket.

Bland de 34 åtgärderna finns punkter som rör datadelning för högre fyllnadsgrad i godstransporter, effektivt underhåll vintertid med stöd av fordonsdata, digital dispenshantering för breda, tunga och långa fordon, uppkopplat och automatiserat vägbyggande samt tillhandahållande av data om väginfrastruktur och trafik.