Första testerna på allmän väg för Volvos vätgaslastbilar
Förra året visade Volvo Lastvagnar upp sina bränslecells- och vätgasdrivna lastbilar för första gången. Nu har de för första gången testats på allmän väg, och för att göra det extra utmanande har testerna genomförts i Kiruna.
– Lastbilar kör sju dagar i veckan och i alla väder. De tuffa förhållandena på allmänna vägar i norra Sverige, med is, vind och mycket snö, är en idealisk testmiljö, säger Helena Alsiö som är chef för utvecklingen av drivlinor på Volvo Lastvagnar.
– Det är glädjande att konstatera att testerna går bra, vilket bekräftar de tester som vi genomfört i förväg, både digitalt och på vår testbana nära Göteborg.
Bränslecellsdrivna elektriska lastbilar som använder vätgas som energikälla kommer att vara särskilt lämpliga för längre sträckor och i länder där det saknas förutsättningar att bygga laddinfrastruktur för ellastbilar. De bränslecellsdrivna elektriska lastbilarna ska Enligt Volvo finnas tillgängliga under andra halvan av detta decennium. I god tid innan den kommersiella lanseringen ska fordonen testas i samarbete med åkerier.
För att skynda på utvecklingen har Volvokoncernen gått samman med Daimler för att utveckla och producera bränslecellssystem som är skräddarsydda för tunga fordon.
Om bränslecellstekniken
- Volvos vätgasdrivna bränslecellslastbilar kommer att använda två bränsleceller med kapacitet att generera 300 kW elkraft.
- Grön vätgas är en oändlig resurs som produceras genom att använda förnybara energikällor, såsom vind, vatten och sol.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se