Scania återigen vinnare i bränsletest
Vilken dragbil är allra snålast med dieseln? Svaret i det tyska jämförelsetestet European Truck Challenge blev Scania 420 R med Super-drivlina.
Denna gång hade European Truck Challenge, ETC, satt fokus på dragbilar för fjärrtrafik med upp till 450 hk och ett vridmoment i spannet 2,200 – 2,400 Nm. Alla ledande tillverkare i Europa bjöds in att tävla i detta test som gick av stapeln på vägar söder om tyska Hanover i slutet av maj. I slutänden var det tre tillverkare som stod redo på startlinjen: Scania, DAF och Mercedes. Scania ställde upp med en 420 R, en 4x2 dragbil med sovhytt och tradarspecifikation. Trots att Scanian hade den lägsta motoreffekten i startfältet kunde den stoltsera med det högsta vridmomentet, 2,300 Nm. Den genomsnittliga tågvikten för de tre ekipagen – dragbil + trailer – i testet var 33,6 ton.
− Truck & Trailer Welt kör sitt test på allmänna vägar och ser till att en mix av olika vägtyper är representerade, förklarar Julian Modro. Deras test speglar vad lastbilskunderna ställs inför i sitt dagliga arbete, enda skillnaden är att trafikstörningar och bilköer klipps bort från slutresultaten för jämförelsens skull, säger Julian Modro, chef för industrilösningar på Scania Trucks i ett pressmeddelande.
Avståndet till tvåan i testet var 4,9 procent i genomsnittlig bränsleförbrukning, en stor marginal för den här typen av test.
– För ett dragbilsekipage som gör 15 000 mil om året handlar det om kostnadsbesparingar på i storleksordningen 30 000 kronor per år, jämfört med tvåan i testet, säger Julian Mondo
Scania tog emot priset av Truck & Trailer Welt vid en ceremoni i anslutning till fordonsmässan NUFAM i tyska Karlsruhe under fredagen.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se