Storaffär för ellastbilar mellan Scania och Falkenklev
Falkenklev Logistik har satt upp visionen att hela fordonsflottan ska elektrifieras, och drivas av egenproducerad el. Med en ny beställning på hela 50 ellastbilar för urbana och regionala transporter med leverans under hösten 2025 tar bolaget ett stort steg mot målet. Affären är Scania Sveriges enskilt största hittills inom eldrivna lastbilar.
Falkenklev Logistik är en föregångare på den svenska transportmarknaden. De senaste åren har åkeriet genom ett separat bolag investerat i ett eget omfattande nätverk av laddstationer, egen förnybar elproduktion och ett flertal helelektriska tunga lastbilar. Nu tar man nästa stora steg i en affär med Scania som omfattar hela 50 eldrivna lastbilar. Fordonen är utrustade med den senaste tekniken och svenska batterier anpassade för tunga transporter och med ett mycket lågt klimatavtryck.
– Vi på Falkenklev Logistik har ambitionen att göra vår fordonsflotta helt elektrifierad och de senaste åren har vi tagit de nödvändiga stegen för att starta det arbetet. Nu tar vi ännu ett stort kliv mot en helt elektrifierad flotta. Att valet föll på Scania för dessa fordon var helheten i erbjudandet. Både fordonsprestandan och långa batterigarantier, men också tillförlitligheten på fordonen genom de serviceavtal som vi knyter till dem som säkerställer att de fungerar lika smärtfritt när fordonen passerar 10 år och framåt, säger Victor Falkenklev, vd på Falkenklev Logistik
Scania har tidigare levererat fem eldrivna lastbilar till Falkenklev samt en e-mobilitetslösning och laddutrustning i Arlöv/Malmö och Perstorp till Falkenklevs egna laddbolag Rifil. Mer laddutrustning är på gång till Rifils framtida laddparker i Skåne.
Affären är den enskilt största för Scania Sverige inom elektriska lastbilar. Fordonen kommer att ersätta de fossildrivna lastbilar som Falkenklev Logistik har vid sina anläggningar i Malmö och Helsingborg. De levereras under nästa höst och ska köra på uppdrag av DHL i större delen av Skåne. Fordonen är utrustade med 416 kWh batterier och är i två- och treaxliga utföranden. De kommer främst att användas i sista milen-leveranser för paket och styckegods i Skåne.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se