Många brister i arbetsmiljöarbetet vid byggarbetsplatser

Publicerad

Lastning och lossning är riskfyllda arbetsmoment som kan leda till allvarliga olyckor inom transport och bygg. Efter inspektion av 400 transportföretag som levererar material till byggarbetsplatser drar Arbetsmiljöverket slutsatsen att många företag brister i sitt systematiska arbetsmiljöarbete.

Transport och bygg är två av Sveriges mest olycksdrabbade branscher. Lastning och lossning av gods är ett särskilt riskfyllt moment. Mellan september 2022 och december 2023 genomförde Arbetsmiljöverket 630 inspektioner på 400 åkerier och andra transportföretag som lastar, lossar och transporterar gods till byggarbetsplatser, och resultaten manar till eftertanke för branscherna.

− Vid vår tillsyn har det framkommit att många arbetsgivare brister i sitt systematiska arbetsmiljöarbete och att de saknar en tillräckligt god säkerhetskultur för att förebygga olycksrisker, säger Denisa Samuelsson, projektledare på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.

I samband med lastning, lossning och transport av gods till byggarbetsplatser kan arbetstagare till exempel bli klämda, få gods över sig eller falla från fordonet. Fel val av fordon, felaktiga lastsäkringar eller brister vid lossningsplatser ökar risken för sådana olyckor. Ett väl fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete bidrar till att lastning, lossning och transporter på byggarbetsplatser kan utföras på ett säkert sätt och att risken för olyckor och ohälsa förebyggs, skriver Arbetsmiljöverket.

Tre av fyra inspektioner under inspektionsinsatsen har lett till att arbetsgivaren har fått ett inspektionsmeddelande med krav på arbetsmiljöåtgärder. Det rör sig om totalt 700 krav på åtgärder. De vanligast ställda kraven handlar om otillräckliga undersökningar och riskbedömningar (23 procent av kraven), otillräckliga rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete (18 procent) samt otillräckliga åtgärder och handlingsplaner (14 procent).

− Det är arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljön. Brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet visar att arbetsgivarna inte har en tillräcklig struktur för att förebygga risker som kan leda till att arbetstagarna blir sjuka, skadas eller dör av arbetet, säger Denisa Samuelsson.

Vid inspektionerna har det bland annat framkommit att ensamarbete är vanligt i samband med lossning. I andra fall finns det tvärtom många aktörer på plats samtidigt. Vid dessa tillfällen är det enligt Arbetsmiljöverket viktigt att samordningen fungerar, men det har framkommit att företag som kör transporter åt större företag ofta förlitar sig på de större företagens riskbedömningar och därför inte göra några egna. Arbetsgivare nämner även att språkbarriärer kan vara ett problem i samband med lastning och lossning.

Arbetsmiljöverket konstaterar att inspektionerna har fått effekt. I uppföljningsarbetet har myndigheten sett att arbetsgivarna som haft inspektion och fått anmärkningar har åtgärdat bristerna.

Inspektionsinsatsen är den första delen av två inom projektet ”Systematiskt arbetsmiljöarbete och säkerhetskultur inom byggsektorn”. Den andra delen pågår just nu och fokuserar på de aktörer som ansvarar för att lastnings- och lossningsplatser på byggarbetsplatser samt transportvägar till dessa är säkra – till exempel byggherrar och byggarbetsmiljösamordnare.

Ett kritiskt moment i arbetskedjan för en förare. Foto: Thomas Adolfsén/Scandinav