Klimatklivet förlängs och förstärks
Regeringen vill utöka Klimatklivet de närmsta åren och förlänga stödet till 2030. Det var ett av budskapen när en lång rad klimatrelaterade poster i budgeten presenterades på måndagen. Även laddinfrastrukturen får ett särskilt extra tillskott fram till 2030.
Klimatklivet är ett investeringsstöd som kan sökas av företag, kommuner, regioner och organisationer i hela Sverige. Stödet är brett och kan exempelvis användas av åkerier och andra transportbolag för investeringar i el- och gasfordon, laddinfrastruktur eller produktion av biogas. I regeringens budget från förra hösten fick Klimatklivet kraftigt ökad finansiering och nu är det alltså dags att fylla på med ytterligare medel.
Det rör sig enligt regeringens pressinformation om totalt 1,3 miljarder kronor extra, fördelat på 500 miljoner för 2025, 500 för 2027, 200 för 2029 och 100 miljoner för 2030. Stödet löpte enligt tidigare beslut till 2028 och nu förlängs det till 2030. Exakt vilka totala nivåer det rör sig om för de nya åren 2029 och 2030 framgår inte av informationen. Svensk Åkeritidning söker regeringen för ett förtydligande.
Några som välkomnar det höjda och förlängda stödet är 2030-sekretariatet.
– Med över 25 000 beviljade ansökningar från företag, kommuner, regioner och organisationer i hela landet är Klimatklivet en viktig del i att få med alla på omställningen. Årliga utsläppsminskningar på 2,8 miljoner ton koldioxid visar också på stödets stora bidrag till att klara både nationella klimatmål och EU:s krav på oss, säger Mattias Goldmann.
Förutom genom Klimatklivet vill regeringen stärka förutsättningarna för elektrifiering av transporter genom ökade anslag till stöd för laddinfrastruktur. Där rör det sig om 550 miljoner kronor årligen i ökade anslag uppepå tidigare beslutade nivåer. Startåret för det stärkta stödet är 2027 och det ska sedan löpa fram till 2030.
2030-sekretariatet är positiva även till detta beslut och ser fram emot den kommande översynen av stöden så att det blir ”one stop shop” för de olika bidrag som nu är utspridda på en rad myndigheter.
– Många av våra partner är också bekymrade över hur svårt det är att söka Klimatklivet, och hur lite som krävs för att beviljat stöd ska dras tillbaka – en mycket liten flytt av en planerad gasmack eller laddplats kan räcka. Nu ser vi fram emot att regeringen och berörda myndigheter gör allvar av löftena om förenklade regler och processer, säger Mattias Goldmann.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se