Posti blir Posti även i Sverige

Publicerad

Den finska statligt ägda logistikjätten Posti har i dag verksamhet i Sverige under varumärket Aditro Logistics. I mars byter man till Posti. Ändringen är ett led i en tillväxtstrategi för den svenska marknaden.

Finska Posti är en av de största logistikaktörerna i Norden och Baltikum. I dag drivs verksamheten utanför Finland under andra varumärken, men nu ska Posti gradvis introduceras som ett enat varumärke i samtliga länder.

– Vi vill växa i Sverige och förbättra upplevelsen för våra kunder genom att skapa ett enat Posti som sträcker sig över landsgränserna, så att kunderna kan samarbeta med en enda partner för samtliga logistikbehov. Det kan handla om lagerhållning, plock och pack, transporter, förtullning eller kompletta driftlösningar, säger Antti Jääskeläinen, vd för Posti Group.
I Sverige sker bytet av varumärke i mars 2025, från Aditro Logistics till Posti. I slutet av oktober i år tillträder också Peter Ervasalo som chef för företaget. Under hans ledning kommer företaget att fokusera på tillväxt inom lager- och logistiktjänster, med ambitionen att göra Posti till en välkänd aktör på den svenska marknaden.

– Posti är en institution i Finland med nästan 400 års historia och ett starkt syfte – att alltid och ansvarsfullt leverera viktiga och betydelsefulla saker till människor. Jag ser fram emot att bidra till utvecklingsresan mot att växa i Sverige och bli den ledande logistikoperatören i hela Östersjöregionen, säger Peter Ervasalo.

I Finland driver Posti verksamhet även under varumärket Transval, som byter varumärke till Posti redan nu i september. I Baltikum kommer dagens Smartpost förändras till Smartposti våren 2025.