Rapport: Tekniska problem ger tidsförluster och orsakar stress i logistikbranschen

Publicerad

Anställda i transport- och logistiksektorn förlorar i snitt nästan fyra timmar per vecka på grund av tekniska problem med mobila enheter. Många av dem upplever dessutom ökad stress till följd av problemen. Det visar en ny undersökning från SOTI.

IT-leverantören SOTI har tagit fram en rapport, Vägen framåt: Drivande digital transformation i T&L”. 100 svenskar och ytterligare 900 anställda i andra länder som jobbar med transport och logistik har intervjuats om ny teknik, digitalisering och IT-säkerhet. Rapporten visar att tekniska problem leder till en betydande sänkning av produktiviteten för anställda inom transport och logistik.

Nästan hälften av de tillfrågade menar också att problemen leder till ökad stress. Dessutom leder innebär de tekniska problemen negativa konsekvenser för datasäkerhet, leveranstider och kundnöjdhet.

99 procent av respondenterna uppger att de dagligen använder mobilteknologi såsom mobiltelefoner, ruggade enheter, GPS-tracker, RFID-läsare, scannrar, skrivare och digitala formulär i tjänsten. I genomsnitt förlorar de enligt rapporten 3,6 timmar per vecka på grund av problem i mobila enheter och annan digital teknik. En fjärdedel uppger att de förlorar så mycket som över fem timmar varje vecka. 

De främsta tidstjuvarna uppges vara bristande förmåga att felsöka problem i realtid, olika skrivarrelaterade problem, att enheter som delas mellan flera medarbetare inte lämnas tillbaka eller blir stulna, att man arbetar i föråldrade eller dåligt fungerande IT-system och generell brist på information och spårning mellan lager och förare. 46 procent upplever att de tekniska problemen bidrar till ökad stress i tjänsten, 41 procent att de missar uppsatta mål, 32 procent att de kör för fort för att kompensera för förseningar och 29 procent uppger att de måste jobba övertid.

Fler än hälften oroar sig också för vad som kan hända med kundernas datasäkerhet om de mobila arbetsenheterna skulle tappas bort eller bli stulna.

– Ur ett säkerhetsperspektiv försvåras central hantering och överblick av det faktum att så många delar enheter och använder sina privata mobiler i tjänsten. Utan central överblick blir man extra sårbar för dataintrång och läckor via osäkrade Wi-Fi-nätverk och komprometterade lösenord och både anställdas och kundernas datasäkerhet utsätts för onödiga risker,” säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI.

Behov av förfinad spårning
Nästan alla (98 %) av de svenska respondenterna uppger att spårningsteknik används i företagets fordon och/eller i företagets mobila enheter. Även om 74 % anser att spårningsteknik kan upplevas som påträngande, menar ändå 68 % att de känner sig tryggare med vetskapen om att varorna de transporterar är spårbara. 66 % skulle dessutom vilja att arbetsgivaren installerade mer spårning i fordon och mobila enheter för att bland annat förbättra leveranssäkerhet och för att kunna hålla kunderna informerade (68 %).
 

Resultat från undersökningen
- 99 % uppger att de använder mobilteknologi i tjänsten dagligen
- Varje anställd förlorar i genomsnitt 3,6 timmar i veckan på grund av problem med mobila enheter
- 46 % upplever att de tekniska problemen bidrar till ökad stress i tjänsten
- 41% av de anställda uppger att tekniska problem gör att de missar uppsatta mål
- 32 % av de anställda uppger att de kör för fort för att kompensera för förseningar
- 29 % uppger att de måste jobba övertid på grund av att problem med mobila enheter
- 56 % att de oroar sig för vad som kan hända med kundernas datasäkerhet om de mobila arbetsenheterna skulle tappas bort eller bli stulna
- 90 % att de dagligen använder sin privata smartphone för arbetsrelaterade uppgifter i tjänsten
- 74 % anser att spårningsteknik kan upplevas som påträngande, men 68 % känner sig ändå tryggare med vetskapen om att varorna de transporterar är spårbara
 

Om undersökningen
SOTI:s undersökning genomfördes med 1 700 personer som arbetar på lager eller som förare inom transport- och logistiksektorn mellan 17 och 28 maj 2024. Undersökningen utfördes i tio länder: USA (300 intervjuer), Kanada (200 intervjuer), Storbritannien (300 intervjuer), Tyskland (100 intervjuer), Frankrike (200 intervjuer), Nederländerna (200 intervjuer), Sverige (100 intervjuer), Mexiko (100 intervjuer), Australien (100 intervjuer) och Japan (100 intervjuer). Samtliga respondenter använder mobilteknik i sina arbetsroller och arbetade på företag med 50 eller fler anställda.

Digital teknik effektiviserar och förenklar, men kan också ge upphov till frustration och tidsbortfall. Foto: Istockphoto.com