DHL etablerar ny tjänst för retur via paketskåp
Konsumenter som väljer leverans med DHL kan nu returnera sina varor via paketskåp. Tjänsten är ett samarbete med paketboxföretaget Iboxen och ökar antalet returställen med drygt 1 100 skåp.
För att möta den växande efterfrågan på olika leveranslösningar, utökade DHL i april 2024 sitt e-handelserbjudande med paketskåp. Nu kan konsumenter i Sverige även returnera sina DHL Freight-paket via paketskåp. Lösningen kompletterar den befintliga returservicen via de omkring 1 900 ombuden i DHL:s rikstäckande nätverk.
– Returer är en viktig fråga för såväl konsumenter som e-handlare och en nyckelaspekt för hållbar e-handel. Vår returlösning via paketskåp ökar flexibilitet och tillgänglighet för konsumenterna, samtidigt som den möjliggör minskad trafik- och miljöpåverkan genom färre resor, säger Johan Widman, chef för e-handel på DHL Freight Sverige.
Lanseringen av tjänsten är bland annat ett resultat av fördjupat samarbete med Iboxen, där kunder till DHL redan idag kan hämta ut sina paket i Iboxens skåp.
- Vårt samarbete utvidgas till att konsumenter som väljer DHL även kan skicka sina returer via Iboxen, säger Calle Keller, operativ chef på iBoxen.
Om returer via paketskåp
- Retur kan göras oavsett vilken leveransmetod från DHL konsumenten har valt
- För retur krävs en förbetald returetikett
- Bokning av retur och plats sker via Iboxens app
- Paket returneras via Iboxens paketskåp
- Inom kort kommer returtjänsten att gälla även DHL:s gula paketskåp
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se