Fem stjärnor för Volvo i Euro NCAP
Den europeiska konsumenttestorganisationen Euro NCAP har för första gången någonsin utvärderat säkerheten hos tunga lastbilar. Allra bäst totalresultat fick Volvos bästsäljare, Volvo FH och Volvo FM.
Båda modellerna, Volvo FM och Volvo FH Aero, fick fem stjärnor i Euro NCAP:s första bedömning av lastbilssäkerhet, vilket också gav dem utmärkelsen City Safe.
– Säkerhet är ett kärnvärde för oss och en hörnsten i vårt arv. Säkerheten har väglett oss ända sedan starten av vårt företag – och med varje ny produktlansering gör vi våra lastbilar ännu säkrare, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Det femstjärniga betyg innebär att Volvo har uppvisat utmärkta resultat inom kriterier såsom förarstöd och att undvika kollisioner. Dessutom uppfyller båda Volvos modeller de så kallade City Safe-kriterierna, tack vare god sikt och god prestanda hos Volvos aktiva säkerhetssystem. De är utformade för att skydda oskyddade trafikanter i situationer med stadstrafik.
– Det här är ett bevis på vårt konsekventa arbete med att utveckla säkerheten för att gå längre än vad som krävs enligt lagstiftningen, mot vår vision om noll olyckor där våra lastbilar är inblandade, säger Anna Wrige Berling, trafik- och produktsäkerhetschef på Volvo Lastvagnar.
Nio lastbilsmodeller från sju olika tillverkare testades. Ingen annan tillverkare nådde fem stjärnor. Näst efter Volvos modeller kom Scanias G-serie och Renault Trucks T, med vardera fyra stjärnor.
Om Euro NCAP
European New Car Assessment Program (Euro NCAP), med säte i Belgien, grundades 1996 och är idag europeisk branschstandard för att bedöma säkerheten hos personbilar. I det nya lastbilstestet har varje säkerhetssystem fått poäng. Poängen används för att beräkna ett stjärnbetyg på en till fem stjärnor för hela fordonet.
Lastbilstestet innehöll:
– Säker körning: Passagerarövervakning, sikt (både direkt och indirekt) och fordonsassistans (till exempel hastighetsassistans)
– Undvikande av kollisioner: Frontalkollisioner (bil, fotgängare och cyklister), kollisioner i låg hastighet och kollisioner vid körfältsbyte
– Efter krasch: Räddningsinformation.
Euro NCAP:s mål är att successivt utöka testomfånget till att i ett senare skede även omfatta krockskydd, samt att testa lastbilar i olika transportsegment.
Läs hela Euro NCAP:s testrapport här.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se