Svagare fordonsår 2024

Publicerad

2024 blev ett betydligt svagare marknadsår för både personbilar, lätta och tunga lastbilar samt bussar jämfört med 2023. Tunga lastbilar landade på 5 250 i nyregistreringar, en nedgång på 21 procent. För lätta lastbilar blev nedgången lite mindre, minus 12 procent och totalt 38 318 fordon.

Högre räntor, lågkonjunktur, minskat byggande och svaga styrmedel. Det är några av faktorerna bakom nedgången i statistiken för nyregistrerade fordon i Sverige. Under 2024 nyregistrerades 269 498 personbilar, vilket är en minskning med 7 procent mot 2023. Trafikanalys uppger i stället 277 338 nyregistreringar*.

Andelen elbilar sjönk något, från 38,7 till 35 procent. Samtidigt gick andelen laddhybrider upp drygt ett par procent, från 21,1 till 23,4 procent. Andelen laddbara personbilar blev därmed nästan lika hög (1,2 procents skillnad) som 2023, men siffrorna visar att elektrifieringen inom personbilssektorn planat ut. Bensindrivna nya bilar står sig fortfarande ganska väl (22,5 procent), medan diesel i princip är på väg bort från personbilsmarknaden (7 procent). Mobility Sweden tror dock att andelen nyregistrerade elbilar kommer att öka något under 2025, framför allt drivet av lägre räntor och att en rad nya eldrivna modeller kommer ut på marknaden.

Antalet nyregistrerade lätta lastbilar minskade med 12 procent till 38 318 enligt Mobility Swedens siffror (Trafikanalys uppger i stället 40 587 lätta lastbilar och en minskning på 11 procent). Andelen eldrivna lastbilar var 22 procent, jämfört med 20 2023 (Trafikanalys uppger 21 resp. 19 procent). En svag byggmarknad ses som en faktor i nedgången.

Nyregistreringen av tunga lastbilar minskade med hela 21 procent, från 6 622 till 5 230 stycken (6 524 i Trafikanalys siffror). Andelen eldrivna tunga lastbilar ökade från 4 till 6,5 procent. En kraftig ökningstakt i procent för segmentet, men fortfarande på relativt låga nivåer i antal fordon. Mobility Sweden pekar ut sänkta fossila drivmedelsskatter, elskatten och tydligare incitament till att efterfråga fossilfria transporter som en orsak till att ökningstakten inte är högre.

Bussmarknaden gick med hela 30 procent, vilket gav 783 nya bussar. Andelen eldrivna nyregistrerade bussar var 32 procent, en ökning från 28 procent.

Mobility Sweden gör ingen prognos för tunga fordon, men för personbilar och lätta lastbilar tror man på en svag ökning på både områdena. Antalet som nämns är 40 000 nya lätta lastbilar och 275 000 nya personbilar. Även elektrifieringstakten väntas gå upp något, med andelar på 25 procent för lätta lastbilar och 40 procent för personbilar (helelektriskt).

 

*Att Mobility Swedens och Trafikanalys siffror skiljer sig åt beror på att Mobility Sweden exkluderar nyregistrerade fordon med årsmodeller mer än tre år bakåt i tiden, samt direktimporterade fordon.

2023 var ett starkt år för försäljningen av tunga lastbilar. Det bidrog till att nedgången 2024 blev relativt kraftig. Foto: Istockpohoto.com