Åkerier följer reglerna
Regelefterlevnaden är överlag hög, oavsett om det gäller krav på förare, företag eller fordon. Det visar Transportstyrelsens nya tillståndsmätning som kontrollerar hur yrkestrafiken lever upp till myndigheternas regler och krav.
Transportstyrelsen genomför regelbundna tillståndsmätningar inom yrkestrafiken för att se hur företagen på marknaden följer de regler som finns. Syftet är att få en bild av hur yrkestrafiken fungerar och säkerställa att konkurrensen fungerar. Mätningarna rör gods-, buss- och taxitrafik.
I år har kontrollen genomförts för godstransporter på väg. Generellt sett är regelefterlevnad inom branschen hög. En stor majoritet av förarna hade korrekta behörigheter, samtliga företag hade nödvändiga tillstånd och fordonsskatten var betald för nästan alla svenskregistrerade fordon. Transportstyreslen konstaterar att statusen nu varit god över en längre tidsperiod.
Gemensamt för de mätningar som hittills har genomförts är att kör- och vilotider stuckit ut som ett område med förhållandevis låg efterlevnad av reglerna. I årets mätning klarade 80 procent av förarna denna del av kontrollen utan anmärkningar.
– Det går tydligt att se en positiv utveckling över tid. Jämfört med förra mätningen har regelefterlevnaden ökat med 7 procentenheter och jämfört med mätningen 2015 med hela 14 procentenheter, säger Samuel Höök, utredare vid Transportstyrelsen.
I frågan om fordonens tekniska beskaffenhet har dessvärre andelen som lever upp till kraven minskat något över tid. I årets mätning bedömdes 70 procent av fordonen möta kraven, vilket gör detta till området med lägst regelefterlevnad.
– Utvecklingen är bekymmersam. Det är ett område där vi ser att mer kan göras, säger Samuel Höök.
Även lastbilsförarnas sociala villkor har undersökts. Där visar det sig att en majoritet trivs med sitt arbete och är nöjda med sina arbetsförhållanden. Liksom i 2022 års rapport framkommer vissa skillnader i sociala villkor beroende på i vilket land arbetsgivaren är etablerad i. Över tid har de sociala villkoren förbättrats även för förare med utländsk arbetsgivare, men fortfarande övernattar de oftare än svenska förare i lastbilen och har i genomsnitt lägre lön.
Läs hela rapporten här.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se