Arbetet med transportdispenser analyseras
Idag hanterar Sveriges kommuner en stor del av transportdispenserna för specialtransporter. Nu vill regeringen undersöka möjligheten att flytta över ansvaret till Trafikverket.
Regeringen meddelade nyligen att man gett Trafikverket och Trafikanalys tre nya uppdrag som syftar till att skapa effektivare godstrafik. Dessa handlade bland annat om långväga transporter och bärighetshöjande åtgärder. Nu kommer ytterligare två uppdrag. Det ena rör en informationsportal för sjöfartslinjer och det andra handlar om att ta fram en fördjupad analys av arbetet med transportdispenser. Trafikverket får i uppdrag att göra en fördjupad analys av förutsättningarna för att helt eller delvis ta över ansvaret som kommunerna nu har för att besluta om undantag från bestämmelser i trafikförordningen om krav på motordrivna fordon. Analysen ska omfatta en detaljerad kostnads- och konsekvensanalys, relevanta riskbedömningar, förslag till processer och en tidplan för ett eventuellt övertagande.
Sveriges Åkeriföretag välkomnar översynen som kan komma att ligga till grund för en ”one-stop-shop” för åkeriernas dispenshanteringar.
– En samordnad hantering av transportdispenser stärker förutsättningarna för effektiva specialtransporter och förenklar för företag. Sveriges Åkeriföretag har länge lyft detta som ett önskemål och det senaste året har vi arbetat intensivt tillsammans med Trafikverket för att möjliggöra en förändring
Många mindre kommuner har idag bara en eller ett par medarbetare som hanterar dispenser, vilket gör verksamheten sårbar och i vissa fall leder till längre väntetider.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se